תפילה וברכות

ברכת אשר יצר המשך

  • כ"א אב התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב ברצוני להפנות את השאלה לרב דניאל בלס שליט"א: שלום כבוד הרב. בעבר שלחתי שאלה על ברכת אשר יצר ונעניתי בכך : השאלה: שלום. כתוב בברכת אשם יצר " שאם יסתם אחד מהם או אם יפתח אחד מהם אי אפשר להתקיים אפילו שעה אחת ". ידוע לנו על אנשים בעולם שיש להם אברים סתומים בגוף והם חיים למרות זאת. מה העניין בברכה אם כן ? התשובה: בס"ד שלום וברכה, אנשים שיש להם איברים סתומים - עוברים ניתוחים שמצילים את חייהם, אחרת לא היה נכנס מזון לפיהם או יוצא מנקביהם. שולחן ערוך, אורח חיים (ו, א): "שאם יסתם אחד מהם" - כלומר שבנקבים יש נקב אחד, שהוא הפה, שכשהוא במעי אמו הוא סתום, וכשיוצא לאויר העולם הוא נפתח. ואם כשיוצא לאויר העולם היה נשאר סתום, לא היה אפשר להתקיים אפילו שעה אחת. והאיברים החלולים, אם היה נפתח אחד מהם – לא היה אפשר להתקיים אפילו שעה אחת. ועוד יש לפרש, שגבול יש לאדם שיכולין נקביו ליסתם ולא ימות, וכיון שעבר אותו הגבול – אי אפשר להתקיים אפילו שעה אחת... שאם יפתח אחד מהם אי אפשר להתקיים – הם כרס ומעיים, שפיר הוי שבח זה מעניין עשיית צרכיו. ואפשר עוד, שמאחר שאם יוצא לנקביו ביותר עד שאם עבר הגבול – ימות" פירוש אחד - שאנו מברכים את ה'' על תיקון גוף האדם עוד במעי אמו, שאם היה נסתם פתח אחד היה העובר מת. פירוש נוסף - שהכוונה היא למערכת העיכול, אילו היה סתום כשצריך האדם להוציא צרכיו ביותר, לא היה מחזיק מעמד אפילו שעה אחת נוספת. פירוש נוסף - הוא ביחס לנשמה שהיתה עשויה לעזוב את הגוף דרך הנקבים, ואז היה הופך האדם לצמח, אלא שה'' מחזיק את הנשמה בגופו של האדם. נראה לי שנקבים-נקבים אפשר לפרש גם ביחס לאיברים הפנימיים של האדם, ויכול להתייחס לעורקי הלב, או העורקים המובילים את הדם למח, שהם קריטיים ביותר, וכל פתח בגוף הוא מחושב מאוד. בברכה, דניאל בלס --------- עכשיו שאלתי היא כזאת- הרב כתב שכאשר העובר במעי אמו,הפה שלו סתום. ראינו תמונות באולטראסאונד של תינוק שמחייך גם בספר של הרב זמיר כהן. איך ייתכן שהרב אמר שהפה של התינוק סתום אבל בתמונות ראינו אחרת? תודה מראש

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
לגבי התמונות של התינוק המחייך - גרונו עדיין אינו פתוח, אחרת היה בולע את מי השפיר, אלא לועו סגור גם כשהוא מחייך ומניע את שפתיו. עד רגע הלידה העובר מקבל את כל מזונו וגם את החמצן - דרך חבל הטבור.
ראה גם:
 
לגבי ברכת אשר יצר אשיב גם באופן כללי יותר:
בברכה זו אנו מודים על הבריאות שלנו, ובמשפט זה אנו מבטאים את העובדה שאפילו דברים קטנים יכולים להביא למותנו. איני מאמין שהמשפט "אם יסתם אחד מהם" מדבר על נימי דם בציפורן, אלא כוונתו לסתימה של איברים ראשיים, כמו עורקי הלב למשל. רק השבוע קראתי על שני עורקים מרכזיים בקרסול, שאם נפגעים, יביאו תוך יממה אחת לנמק ללא אפשרות לתקנם ולמות הגוף כולו אם לא יטופל כראוי. טיפול רפואי יכול להציל חיים, ואמרו חז"ל שהקב"ה נותן רשות לרופא לרפא, וגם על הידע הרפואי אנו מודים לבורא עולם.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה