אמונה

גיל היקום ווהעולם

  • י"ג אב התשע"ד
אא

שאלה

שלום. כתבתי מאמר בנושא גיל היקום והעולם, שלעניות דעתי - מהווה תשובה מלאה ומספקת כאשר דנים בנושא זה בין היהדות והמדע. יש ברצוני להראות לכם את המאמר מתוך תקווה שיש בו מן החידושים. את המאמר ניתן לקרוא בקישור להלן: http://www.fxp.co.il/showthread.php?t=15003682

תשובה

ס"ד
 
שלום וברכה,
 
קראתי את שלושת מאמריך, ואני מברך אותך על היוזמה ועל המקצועיות הרבה. אתה מכוון בתשובתך לדבריו של פרופ' שרודר שכתב בספרו דברים אלו והאריך בהם מבחינה מדעית. כדאי לך לעיין בספרו.
ציטוט שתוכל להשתמש בו בנושא גיל היקום:

 

אם אני מודד מהירותה של רכבת כאשר היא חולפת במהירות מולי בתחנה השלישית, האם יש לי זכות להסיק לפי מהירות זו באיזו מהירות הרכבת יצאה מתחנתה הראשונה ? ''הדבר דומה לרכבת העוברת בדרכה בתחנה מסוימת במהירות של 50 קמ''ש, האם אנו רשאים לקבוע על סמך נתון זה בלבד, לגבי מהירותה בשעה שיצאה מהתחנה הראשונה? האם מותר לנו לקבוע באיזו מהירות היא תיסע בתחנה הבאה? על אחת כמה וכמה שאסור לנו לקבוע על סמך נתון זה, מאיזו תחנה היא יצאה כלל!'' (ראה מאמרו של ד''ר פקר, ''מדע'' כרך ו', חוברת 2, עמ' 10).

 
רק שלוש הערות:
  
1. כשאתה כותב שיש שיטה, עליך לכתוב מי המפרשים שסוברים כאותה שיטה עם מקורות. מלבד נפש החיים, לא ציינת מפרשים.
 
2. הלימוד שלך על חיי אדם הראשון והבאים אחריו, אינו הגיוני במיוחד. קודם כל, לאחר שנברא העולם והחיים - מהירות האור היתה חייבת להיות קבועה. האדם הראשון לא נע במהירות או באיטיות מיוחדים. ובפרט שזו לא קושיה גדולה כל כך, לאחר שהתגלה שתהליך ה"זיקנה" טמון ב-DNA ואינו מחוייב המציאות. כך שאם נצליח לפצח את הצופן הגנטי הזה, הרקמות הגופניות ימשיכו לחדש את עצמן אפילו מאות ואלפי שנים ללא בעיה. ורבים המדענים המדברים על כך והחוקרים נושא זה. הפלא הגדול יותר הוא הזיקנה והמוות - שאלוקים הטמין ב-DNA. והוא שנאמר "והיו ימיו מאה ועשרים שנה".
 
3. וזו ההערה החשובה ביותר: לאורך כל המאמרים אתה מתאר את הדברים בנחרצות גמורה (לדוגמה כתבת החושך הוא קרינה וכו'), ואסור לעשות זאת. אתה יכול להציע פירוש, ולכתוב שזו אפשרות לבאר, אך לא לכתוב בנחרצות שזה פירוש הפסוק, או שלכך הכוונה, או שזו התשובה לשאלה וכו'. כי אין לנו ידע חד-משמעי על בריאת העולם. ייתכן שאלוקים ברא את הכל יש מאין כפי שהוא, ואפשר שאלוקים זירז את התהליכים, גם אפשר שאנו טועים בחשבונות המדעיים שלנו.
 
עלה והצלח. אתה כותב בצורה יפה מאוד, ומבאר את הדברים באופן מוצלח ומושך.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה