הלכות ומנהגים

איך מחזקים נער שמעשן ומונעים אותו מכך?

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1.האם לפי היהדות\תורה אסור לעשן? ולמה? 2.אני מדריכה בתנועת נוער ויש לי חניך בן 14 בערך שמעשן, איך אני יכולה לעזור לו להפסיק? (לידע את ההורים לא יעזור, אנחנו סניף רווחה) 3.האם עישון עובר על "ונשמרתם לנפשותיכם"? מפני שיש הרבה אנשים המתים בכל שנה מעישון. 4.בבית שלי ההורים מעשנים ואני כביכול ´מעשנת פסיבית´ בניגוד לרצוני, ניסיתי להעיר אין ספור פעמים שילכו לעשן מחוץ לבית כי גם כשהדלת של החדר שלי סגורה, אני עדיין מריחה והם מסרבים, מה עלי לעשות? תודה רבה! תביאו לידיעתכם שאתם מצילים הרבה נפשות בעם ישראל בזכות העבודה הקשה!! מי ייתן שכל המצוות של מי שהחזרתם בתשובה יעמדו לצידכם!

תשובה

שלום וברכה

1. שו"ת שבט הלוי חלק י סימן רצה

ב"ה.
אשר נשאלתי לחוות דעתי העני' דעת תורה בענין מנהג העישון סיגרים וסגריות וכו' אשר כידוע הם המזיקים הגדולים לבריאות הגוף, הריני לרצונכם בקיצור אמרים.

א. לשון הרמב"ם פי"א מהל' רוצח ושמירת הנפש ה"ה, הרבה דברים אסרו חכמים מפני שיש בהם סכנת נפשות וכל העובר עליהם ואומר הריני מסכן בעצמי ומה לאחרים עלי, או איני מקפיד על כך מכין אותו מ"מ.

ב. ובכלל הדברים מיני מאכל ושתי' שאסרו חכמים מפני ספק סכנת נפשות שחשבם שם הרמב"ם, ובריטב"א שבועות כ"ז כתב, המאכלים המזיקים הגוף הם בכלל איסור תורה לאכלו משום השמר לך ושמור נפשך מאד.

ג. ובחי' חתם סופר ע"ז ל' אחרי שהעתיק לשון רמב"ם הנ"ל כתב, ומוטל על החכמים להשגיח על זה מקרא דברים י"ט והי' עליך דמים ע"פ ש"ס מו"ק ה', דאם לא השגיחו חכמים על זה וכיו"ב שאז כל הדמים שנשפכו ע"י שלא עשו או שלא הזהירו ע"ז מעלה הכתוב עליהם כאילו הם שפכו ח"ו.

ד. ולענינינו למדנו, דעל חכמי הזמן להריע ולעורר על הסכנה העצומה המונחת בעישון סיגריות וכו' דבר שנתברר בחקירה ודרישה למעלה כל ספק שמאות אלפים מתים טרם זמנם בעישון סיגריות, וכן ידוע מאד שגורם גדול למחלה החמורה בריאות וגם בלב, ועוד הרבה כיוצא בזה, כאשר יוצא מדו"ח הרופאים מכל מדינות העולם.

ה. ע"כ ברור להלכה דאיסור גמור להתחיל בעישון בימי הבחרות וגיל צעיר, ועל ההורים ומורים ומחנכים מוטל חוב גמור ע"פ התורה למנעם מזה.

ו. כל מי שכבר הרגיל עצמו למנהג לא טוב הזה, ישתדל מאד למען עתידו לרדת מזה בהדרגה ואז טוב לו.

ז. חלילה לעשן במקומות ציבורים שגם הריח בעצמו הוא מזיק גמור כאשר נתבאר בחקירה.

ח. היות שכאמור המנהג הרע הזה הוא מזיק עצום, על העתונים מעתה לא לפרסם פרסום מודעות מסחריות עבור המעונינים לכך למען בצע כסף.

ט. לאור הדברים החמורים האמורים למעלה, כל היכול למנוע עצמו שלא לעזור למעשנים, מחויב לעשות כן עפה"ת.

כל השומע לדברינו ישכון שאנן ובוטח ויזכה להאריך ימים בשמרו על נפשו ונפש משפחתו וסביבו עפה"ת - ויזכה להבטחת תוה"ק כל המחלה וגו' לא אשים עליך כי אני ה' רופאך - ולמען ירבו ימיך ויוסיפו לך שנות חיים.
ע"ז בעה"ח למען טובת עמינו הק' מצפה לרחמי ה'.

4. אם כי אסור בהחלט לעשן כאשר אחרים ניזוקים וכמבואר בהרחבה בדברי הפוסקים. מ"מ מאחר ומדובר בהורייך אין לך מה לעשות ואין לך למחות בידם ואין לך ברירה אלא לשתוק ולהמשיך לכבדם ובשכר כיבוד הורים זוכים לאריכות ימים.

בהצלחה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה