מאכלי חלב בשבועות

  • כ"ו אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, למה נהוג לאכול דברי/מאכלי חלב בחג השבועות? שאלה שניה: אני הבנתי שאלוקים בחר בעם ישראל מכיוון שמכל העמים עם ישראל אמר" נעשה ונשמע" ולכן קיבלנו את התורה. בפרשת השבוע מוזכר שבמתן התורה לעם ישראל כאילו אלוקים הכריח/הנחית עלינו את התורה. מה נכון וקצת סדר בבלגן תודה

תשובה

שלום וברכה

טעמים רבים נאמרו בענין ר

בשאלתך השניה דשו המפרשים והסבירו שלמרות שקיבלו עליהם את התורה בנעשה ונשמע שב הקב"ה להכריחם לקבל את התורה

כאשר עם ישראל יצאו ממצרים הם היו ברום המעלות וכולם הכירו את השם וידעו אותו כמאמר חז"ל על הפסוק בשירת הים זה אלי ואנוהו שכולם ראו את כוח הבורא וכביכול הצביעו עליו באצבע ואמרו זה אלי, ובוודאי אין כל ספק שכולם קיבלו עליהם את התורה באהבה, כאשר הכול ברור  ומציאותו של ה' חופפת על כולם, כולם בוודאי יאמרו כאחד נעשה ונשמע, אנו חפצים לקבל את התורה ואת כל מצוותיה ואף שלא ידוע מה יהיו צוויי ה' קיבלו מראש את כל המצוות מאחר והרגישו את אהבת ה' עליהם וידעו שכל אשר יצווה עליהם ה' לטובתם  יצווה ולא יהיה להם כל קושי לשמור את מצוות ה'.
 
אולם אין בזה די מאחר וידע ה' שאין העולם ראוי להתנהג כך ולאחר ימי האור הגדולים יבואו ימים שחושך יכסה ארץ כי כל זמן שלא הגענו לתיקון השלם ולחיי העולם הבא חייב להיות הסתר בעולם וחובה על האדם לעבוד את בוראו מתוך הכרח ומתוך כפייה עצמית לעשות דברים קשים ללא כל הרגשה בטעם הדבר וללא כל רצון פנימי למצוות, ועל כן כפה עליהם הר כגיגית ואמר להם דעו נא כי יבואו ימים קשים שרק בכפייה תוכלו לקיים את המצוות ולא באור הגדול שאתם נמצאים בו כעת.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה