חילול שבת מחוסר ידיעה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, לאחרונה התחלתי לשמור שבת (3 שבועות כבר), אך מסתבר שיש דברים שלא עשיתי כשורה, (כמובן ללא כוונה, אלא בגלל חוסר בקיאות, ומשבת לשבת אני לומד יותר דברים), ואני חושש שבגלל שלא דייקתי בשמירת השבת, זה לא יחשב, וכאילו עשיתי זאת לשווא, האם כך הדבר? עוד מס´ שאלות בנושא: 1) אני מעוניין להכין משקה חם בשבת (תה, קפה) אז איך אפשר לעשות זאת ללא חילול שבת. (אני יודע שאפשר להשתמש במיחם, אבל השאלה בעיקר זה על עצם עשיית המשקה, כמו העניין שאסור לשים תיון, כי זה "צובע" את המים, ויש על כך איסור וכו´). 2) האם מותר לקרוא ספר קריאה בשבת? 3) אני ואבי היחידים ששומרים שבת מכל בני הבית, ומכאן שכל מי שלא שומר שבת מדליק טלוויזיה, ולפעמים אני רוצה להיות בסלון, וקשה לי בגלל העניין הזה, ואע"פ כן אני נמנע מלראות, אבל לפעמים קורה שאני פוזל לכיוונה, וגם שומע (כי אין ברירה אין לי אפשרות לסתום את האזניים), ואני רוצה לדעת האם אני לא מחלל את השבת בגלל זה? 4) אחרי החזרה מבית הכנסת בבוקר לפעמים אני מעוניין לאכול משהו קל, והבנתי שאסור לאכול לפני קידוש, האם אני יכול לקדש לעצמי ולאכול?

תשובה

שלום וברכה,

חלילה וחס לומר שהשמירת שבת שלך הייתה לשווא, למרות שאולי טעית במספר דברים. אצלך, היות ואתה קיבלת על עצמך שמירת שבת במלואה, ורק לוקח לך זמן ללמוד את כל ההלכות, אין זה נחשב בכלל לחילול שבת, ובשמיים נכתב שאתה שמרת שבת במלואה.

לשאלותיך:

1) הכנת תה בשבת: שתכין תמצית תה מערב שבת. ובשבת, תשפוך מהמיחם מים חמים לכוס, ועל זה תשים את התמצית. אבל אסור להשים קודם את התמצית בכוס, ועל זה לערות מים רותחים מהמיחם.

ואם אתה מכין תה על ידי שקית תה - תשפוך מהמיחם מים לכוס, ובכוס אחר תשים את שקית התה, ותשפוך את המים שבכוס על שקית התה.

הכנת קפה בשבת: אבל בהכנת קפה או נס קפה, תוכל להשים את הקפה או הנס קפה בכוס, ולערות על זה מים חמים מהמיחם, וזה לא נחשב ל"מבשל" את הקפה בשבת, כיוון שהקפה כבר קלוי, ואין בישול אחרי קליה בשבת.

כך מכינים תה וקפה בשבת, כדי שלא לעבור על מלאכת "מבשל" בשבת. אבל אין איסור "צובע" בהכנת התה, כפי שהזכרת בדבריך, כיוון ש"אין צביעה במשקים", לפי שיטת מרן רבנו עובדיה יוסף הריני כפרת משכבו.

2) לא. שבת ניתנה כדי להתעסק בענייני קדושה בלבד.

3) אין בזה חילול שבת.

4) אתה יכול לקדש לעצמך, ועליך לאכול או 30 גרם דבר שברכתו "מזונות", או לשתות מכוס הקידוש שיעור של 81 מ"ל.

אשריך, שאתה שומר שבת במקום שכל כך קשה לשמור בו את השבת. אני מקנא בך, שכרך גדול מאד בשמיים.

עלה והצלח,
מנשה בן פורת

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה