מדוע עצובים על פטירת מרן?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום. אני מנסה להבין מהי הסיבה שאנחנו עצובים על פטירתו של מרן הרב עובדיה זצוק"ל. הרי ודאי שאנחנו לא עצובים עליו, שהוא עכשיו ודאי יושב עם צדיקים עליונים ודבק בשכינה ומלא כל טוב השם. חשבתי שאולי אנחנו מצטערים על האובדן האישי שלנו, אבל להרבה אנשים לא היה קשר אישי עם הרב עובדיה, ולכן לא היה אובדן אישי. חשבתי אולי שמדובר במשהו של הדור, שהעם מאבד גדול דור שכזה, מה שנראה לי התשובה המסתברת ביותר. אבל על כך לא מובן לי דבר. הרי כל צרה שכזו שמגיעה לעם ישראל, היא למעשה מקרבת את המשיח! שהרי אם היה טוב לעם ישראל לא היה צורך במשיח. כמו ששמעתי סיפור על אחד הרבנים הגדולים בתקופת האמנציפציה שבכה שסיפרו לו על שוויון הזכויות שניתן ליהודים כיוון שאם טוב ליהודים אז זה אומר שהמשיח לא אמור לבוא בקרוב. אז על מה הצער? הרי זה סימן טוב! וודאי שטוב לרב! אני מקווה שהשאלה לא חצופה.

תשובה

שלום וברכה

השאלה נכונה ולא חצופה והגעת לאמת.

אכן, הרב כעת במקום טוב מאוד והוא יחד עם כל צדיקי עולם הקדושים והטהוריהם וחוסה בצל כנפי השכינה מתחת לכסא הכבוד.

אנו בוכים על כך שאיבדנו את הצדיק השוכן בקרבינו שמלבד השפעתו העצומה על כל העם בפועל ובמוחש לתשובה ולקיום מצוות וכו' שניתן לומר שאין אחד שלא זכה לחיזוק באמצעות אם באופן ישיר אם באופן עקיף, הרי איבדנו את המגן שלנו את הצדיק ששכן בקרבינו שבקדושתו ובצידקתו ובתפילותיו הגן על דורינו מכל צרה וצוקה וכדברי הפיוט
אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ. אַנְשֵׁי אֲמָנָה אָבָדוּ. בָּאִים בְּכֹחַ מַעֲשֵׂיהֶם. גִּבּוֹרִים לַעֲמוֹד בַּפֶּרֶץ. דּוֹחִים אֶת הַגְּזֵרוֹת. הָיוּ לָנוּ לְחוֹמָה. וּלְמַחֲסֶה בְּיוֹם זָעַם:
זוֹעֲכִים אַף בְּלַחֲשָׁם. חֵמָה עוֹצְרִים בְּשַׁוְעָם. טֶרֶם קְרָאוּךָ עֲנִיתָם. יוֹדְעִים לַעְתֵּר וּלְרַצֶךָ. כְּאָב רִחַמְתָּ לְמַעֲנָם. לֹא הֱשִׁיבוֹתָ פְּנֵיהֶם רֵיקָם:
מֵרֹב עֲוֹנֵינוּ אֲבַדְּנוּם. נֶאֱסְפוּ מֶנּוּ בַּחֲטָאֵינוּ. סָעוּ הֵמָּה לִמְנוּחוֹת. עָזְבוּ אוֹתָנוּ לַאֲנָחוֹת. פַּסּוּ גּוֹדְרֵי פֶּרֶץ. צֻמְּתוּ מְשִׁיבֵי חֵמָה:
קָמֵי בַפֶּרֶץ אָיִן. רְאוּיִם לְרַצּוֹתְךָ בְּעֶתֶר שֻׁטַטְנוּ בְּאַרְבַּע פִּנּוֹת. תְּרוּפָה לֹא מָצָאנוּ. שַׁבְנוּ אֵלֶיךָ בְּבֹשֶׁת פָּנִים. לְשַׁחֶרְךָ אֵל בְּעֵת צָרוֹתֵינוּ:

זאת ועוד הפסדנו את הלשכת הגזית המקום של פיות פונים עליו, כל שאלה בהלכה שהיה לנו את מרן למשיב בכל מקום בהלכה ועתה אבדנו אין לנו בקי וגאון כמוהו, אין לנו כוח פוסק ומכריע כמוהו והרי זה שריפת ספר תורה פשוטו כמשמעו.

הפסדנו את המנהיג שלנו, את מי שידע לעמוד בפרץ ללא פחד מול כל המצירים והמציקים וללחום את מלחמת הדת.

איבדנו את מי שדאג לכל העם כולו והרבה להפיץ תורה ולהאדירה ולבנות בתי כנסת ובתי מדרש מקוואות תלמודי תורה וכו' בכל מקום ומקום בארץ.

ניתן להרבות ולבכות את האבידה הגדולה ונסתפק כרגע בדברים אלו, מכל צד שרק נסתכל התייתמנו.

ה' יביא לנו מהרה את משיחנו ונזכה לתחיית המתים במהרה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה