מהי יראת ה´

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, רציתי לשאול היצד יש לנהוג בעניין "בין אדם לחברו" לפני יום כיפור במקרה בו אינני מעוניינת להמשיך בקשר עם אותו אדם בשנים הבאות (בשל השפעה לרעה וקשר שלא עושה טוב). מצד אחד, אני רוצה לבקש סליחה. מצד שני, הסליחה שלי לכאורה "לא שווה", היות והיא מתייחסת רק לעבר ואין בה כל כוונה לשמירת קשר ושיפור היחסים בעתיד. מה עושים במצב כזה מבחינה הלכתית? שאלה נוספת בשולי הדברים. לאחרונה נשאלתי בידי בחורה חילונית מה פירוש המושג "יראת ה´". לא יכולתי להסביר אותו במילים.

אשמח אם הרב יוכל לעזור לי, היות וחשוב לי לענות לאותה בחורה כדי לקרב ליהדות ולעשות קידוש ה´ ככל שניתן. תודה רבה לכבוד הרב.שנה טובה ומתוקה וגמר חתימה טובה לך, לנו ולכל בית ישראל

תשובה

שלום וברכה

הסליחה היא רק על הפגיעה, בעזרת ה' אכן לא תפגעי בה בעתיד. אין חובה להיות בקשר עם מי שפוגעת בך.

יראת ה' יש בה הרבה דרגות ונכתוב בקיצור את שלוש העיקריות ותן לחכם ויחכם עוד. יש את הדרגה הנמוכה של יראת ה' והיא יראת העונש זאת אומר לפחד מכוחו של בורא עולם ומעונשיו ועל כן לא נעשה את הדבר אשר נגד רצונו. הדרגה הגבוהה יותר היא יראה לאבד את הקשר ואת החיבור שיש בינינו כי החטא מפריד בין האדם לבוראו והאדם מפחד לחטוא שלא לאבד את החיבור הטוב. דרגה נוספת של יראה היא כדוגמת הרגשת היראה לפני פגישה עם אדם חשוב יש לנו יראת הכבוד כלפי פלוני החשוב וכל שכן כלפי מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה