מדוע יהודי פולין שקימו תורה ומצוות סבלו בשואה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלם כבוד הרב, אני יודעת שהשאלה שלי חוזרת על עצמה הרבה פעמים ולמרות שקיבלתי תשובות רבות אני לא מבינה: יהודי פולין היו הדוקים לדת ולעבודת השם . היו להם המון בתי כנסת בפולין וספרי קודש - ולמרות זאת 2 מיליון מיהודי פולין נרצחו בדרך המזוויעה ביותר. שאלתי רב אחד איך זה ייתכן שהקדוש ברוך הוא נתן לדבר כזה לקרות בכמות כזאת (שישה מיליון) ותשובתו הייתה שהשואה היוותה דחיפת יהודי הגולה על ידי הקדוש ברוך הוא לארץ ישראל, וכמו כן "מכה" על היותם רחוקים מהשם ומדרכיו. והרי זה לא נכון כי יהודי פולין היו קרובים מאוד לדת ועסקו בעבודת השם כל הזמן. אני אשמח לקבל תשובה, תודה מראש.

תשובה

שלום,

משום מה ישנה דעה כזאת בקרב הציבור שנוטה לחשוב (ובטעות) בנוגע למזרח אירופה, ששם הייתה רמה גבוהה של שמירת תורה ומצוות בקרב היהודים.
ובכן, ד"ר יעקב רובינסון למעשה הפריך דעה זו, כאשר העריך "כי רק מחצית האוכלוסייה היהודית במזרח אירופה מחוץ לבריה"מ היו שומרי מצוות", (שואת יהודי אירופה, מבחר מאמרים הוצאת יד ושם, ע"מ 198).
והרב דוד שלם בספרו "מנגינת האופל", הוסיף על הקביעה הזאת של ד"ר רובינסון את דעתו, שבהחלט יש לה אחיזה במציאות, וכך כתב: "נוסיף ונאמר כי ההערכה הנ"ל היא זהירה ביותר, כי בהתאם למגמות החברתיות – גם בקרב משפחות שומרי המצוות יצאו חלק מבניהן מהדרך למרות שהוגדרו כשומרי מצוות, שהרי לא כל מי שלובש בגדים שחורים ומגדל זקן ארוך ועוטה שטריימל מפואר הוא בהכרח שומר מצוות, ולעיתים היא תחפושת", (הרב דוד שלם, "מנגינת האופל", עמ' 399).
כמובן, הסיבות לשואה נידונות בארוכה בספרי חכמי ישראל, יש שמבארים את העניין ע"פ תורת הגילגולים (ראי באתר שלנו הרצאה של הרב אהרן לוי בשם "סוד הצדק העליון"), ויש הטוענים שהשואה באה כעונש על נגע הכפירה שפשה בכל רחבי אירופה בתקופה שקדמה למלחמה (ע"פ גישתו של הרב אלחנן וסרמן זצ"ל, וראי עוד בספר של הרב אביגדור מילר "עשן הכבשן"), גישה אחרת גורסת שמדובר בבחירה חופשית: הקב"ה נתן לאדם בחירה חופשית (כולל לגרמנים), והם ניצלו זאת להרע לבני-אדם, בדיוק כמו שכל הרשעים לאורך ההיסטוריה ניצלו את בחירתם החופשית, כך גם עשו הנאצים, ואם היו עוצרים אותם משמים, הרי שאין כאן בחירה חופשית, ומה גם שיש מן התיאולוגים שגורסים שתקופת השואה מוגדרת כתקופה של "הסתר פנים". ויש את הגישה הגורסת שאין האדם בדרגה מספקת בשביל לשפוט את מעשי האלוקים, אף אחד מאיתנו לא טוען שהוא יודע דעת עליון, ולכן, התגובה צריכה להיות כמו זאת של איוב (א, כא): ה' נתן ה' לקח יהי שם ה' מבורך.

בברכה,
ערן בן ישי

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה