תפילה מתוך דמעות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב.. רשום במסכת ברכות שמיום שחרב בית המקדש שערי שמיים ננעלו ורק שערי דמעה לא ננעלו.. רציתי לשאול האם זה אומר שתפילה על דבר גשמי שלא תלווה בדמעות וצער לא תתקבל?? איך תפילה עובדת? היה נדמה לי שלעבוד את הקב"ה מתוך שמחה זה דבר יותר נשגב..

תשובה


חשוקי חמד ברכות דף לב עמוד ב

כיצד פותחים את שערי התפלה שננעלו?
שאלה. נאמר במסכת ברכות דף לב ע"ב: ואמר ר' אלעזר מיום שחרב בית המקדש ננעלו שערי תפילה שנאמר גם כי אזעק ואשוע שתם תפילתי. ואעפ"י שננעלו שערי תפילה שערי דמעה לא ננעלו. האם יש דרך לפתוח את שערי תפלה?
תשובה. א. כתוב ב"חיי עולם" (ח"א פכ"ח) לצדיקים לא ננעלו שערי תפלה.
ב. עוד כתב שם דהכוונה שננעלו היא שאינו מובטח שיענה, אבל מ"מ התפילה מועילה, ונאמר בברכות דף לב ע"ב 'א"ר חנין א"ר חנינא כל המאריך בתפילתו אין תפלתו חוזרת ריקם'. [ונראה דהוא הדין המתפלל תפלה קצרה מאד אלא שהוא מבקש עליה זמן רב הוא בכלל המאריך בתפלתו] וסוף סוף יראה שתפלתו הועילה. ואמרו חז"ל במדרש שמואל פ"ד יש תפילה שמועילה מיד ויש שמועילה לסוף ג' ימים, ויש שמועילה בסוף ל' שנה. ומעיקרי התפילה שתהיה בהכנעה ובלב נשבר. ויעויין במהרש"א (ב"מ דף נ"ט ד"ה מיום שנחרב) שכתב: ומשנחרב המקום ההוא ננעל השער אשר שם, ובעי תפילה ורחמים מרובים לפני המקום שיפתח מנעול השער ההוא.
ג. כתב בספר אור תורה (שנדפס בסוף מעלות התורה) "ומה שלפעמים אין התפילה מועילה הוא מצד שאין התפלה יכולה לעלות למעלה כי הסט"א מפסקת... אבל ע"י שהאדם עוסק בתורה, הקול ההוא בוקע כל הרקיעים ולכן הוי מצלי היכא דהוי גרסי. יעויין ברכות דף ח'. וכך כתוב במדרש תנחומא אמור ט"ז, שני בני אדם יושבים ועוסקים בתורה הקדוש ברוך הוא מקשיב שנאמר אז נדברו יראי ה' ויקשב ה' וישמע.
ד. יתכן שתפילה בציבור מתקבלת גם כיום, שכך משמע מלשון הרמב"ם פ"ח מתפילה ה"א 'תפילת הצבור נשמעת תמיד...'. ויעויין בספר 'בנייהו' (ברכות לב ע"ב ד"ה מיום שחרב) שתמה הרי לעיל בדף ח' מבואר שאין הקדוש ברוך הוא מואס בתפילת הרבים ואם שערי תפילה ננעלין נמצא נמאס תפילת הרבים? והשיב וז"ל: "שלעולם בעת תפילת הצבור, שעה אחת בשחרית ושעה אחת במנחה וגם בערבית, נפתחין שערי תפילה ונכנסת תפילת צבור, וגם היחיד המתפלל בשעת תפילת הצבור, ג"כ נכנסת תפילתו בשערי תפילה עם הצבור, אך בשאר שעות נסתמין שערי תפילה", עכ"ל.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה