מה עדיף: ייסורים בעולם הזה או גיהנום?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב,  עלתה בי מחשבה, אם הקדוש ברוך הוא מביא ייסורים על האדם כדי לזכך אותו . הגיהנום, עם כמה שהשם הזה מפחיד, גם אמור לייסר את האדם - גם אלו ייסורים כמו בעולם הזה, לא? או כמו ששמעתי הרבה שאדם נכנס ללבה רוטחת וכל מיני דימויים לא נעימים במיוחד? ואם כן, איך זה שבעולם הזה הייסורים הם בגדר מחשבה שאפשר לעבור דבר כזה ואפשר לקבל את זה בשמחה אם מסתכלים נכון על החיים ובבטחון וכשחושבים מהצד השני על העולם הבא אם חס ושלום נצטרך לעבור זיכוך בגיהנום - זה נשמע כדבר שעולה על אחת כמה וכמה מהייסורים בעולם הזה, שאין חשק בכלל לחשוב מה יש שם. אודה לך על תשובתך, ואם אפשר גם תשובה על השאלה האם חייל שנהרג הוא הרוג מלכות או שזה תלוי באופן שהוא התגייס לצבא והכוונות שהיו לו... תודה מראש,

תשובה

שלום וברכה

ייסורים בעולם הזה הם אכן יותר קלים ומועילים מאוד לזיכוך הנפש מכל חטא ועוון. יש לאדם בעולם הזה בחירה אם לקבל את הייסורים באהבה או לא לקבל, האם להבין שזה בדבר ה' ולהתבונן בדרכי התשובה או שלהיפך לכעוס כביכול על הבורא או חלילה לכפור בו.

כאשר האדם מקבל את היסורים בצורה נכונה הוא זוכה לתקן את החטא שבעבורו הוא נענש.

להבדיל, בעולם הבא אין לנו בחירה כלל אם לקבל את הייסורים או לא, הכל שם ברור, על כן כל הייסורים שם הם רק כמכונת כביסה לניקוי הנפש, על כן הייסורים הם קשים יותר כדי שהאדם יתנקה לגמרי.

בעניין החייל, נראה שהדבר תלוי בכוונתו.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה