תהיות באמונה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אני בחורה דתיה התחיל להיות לי שאלות באמונה ניסיתי לקרוא חומר אודות זה כמו החוברת הגורלית אך עדיין לא מסתדר לי בראש מציאות ה זה לא נתפס לי שיש משהוכ"כ לא מוגדר מהו מי הוא נמצא בכל מקות וגם הרי עם ישראל לא האמינו בה" אחרי כל הניסים שעשה להם במצרים שאלו איפה הוא איך אני הקטנה אוכל להאמין בכך ורציתי לדעת איזה ספרים יש לקרוא להתחזק באמונה תודה

תשובה

 
בס"ד
שלום וברכה,
שאלת על אלוקים שאינו מוגדר. אך יש בכוחנו ידיעות אודותיו, הנובעות מכל מה שברא - מעשיו מעידים עליו ונותנים לו הגדרה.
אנו יודעים שהוא בורא העולם, שהוא חכם והוא מתכנן, שהוא יצר את כל הדברים הקיימים, שהוא מנהיג את העולם, שהוא לא חומרי, שהוא אחד, שהוא נצחי, שהוא אינסופי, שהוא ברא אותנו כדי להטיב לנו.
הרמב"ם טוען שלמעשה אלוקים הוא המושג הנתפס ביותר שיש, כי הוא למעשה "סיבת הסיבות" וחייב להתקיים בכל מצב - איתנו או בלעדינו. הוא האמת היחידה שעומדת מאחורי כל דבר מוגבל, כל דבר אחר שקיים. כי לא יתכן מוגבל ללא מגביל, והתחלה ללא מתחיל. הוא יוצר הכל, המגביל והמתחיל של כל הדברים הקיימים. ומכיוון שכך, הוא האמת היחידה בכל מצב שלא יהיה, בעוד אנחנו יצורים מוגבלים וארעיים הצריכים הסבר וסיבה.
אלוקים לא צריך הסברים, הוא המציאות האמיתית, שאינה משתנה, וקיימת תמיד בכל מצב. דווקא אנחנו צריכים הסבר וסיבה לקיומנו וצורתנו כי אנו לא חייבים להתקיים, ובעבר אכן לא היינו כאן. אלוקים הרבה יותר אמיתי מאיתנו, וקיומו אמיתי בכל מצב ומציאות, ולכן הוא המושג הנשגב ביותר שהאדם המוגבל יכול לשאוף אליו.
עם ישראל תמיד היה העם החכם והביקורתי ביותר בעולם. לא נוכל לחשוב לרגע שבני ישראל באמת טעו להאמין שעגל הזהב הוא איזה אליל חדש שראוי לעובדו ולהשתחוות אליו, לאחר כל הנסים האדירים שראו - מכות מצרים וקריעת ים סוף "והמים להם חומה מימינם ומשמאלם", ועמוד האש והענן, והמן היורד מן השמים וכו'. הכל ראו את כוחו האדיר של בורא עולם באופן שלא ראתה עין מאז בריאת האדם בגן עדן. אפילו השבט הפרימיטיבי ביותר לא היה מסוגל לטעות טעות גסה כל כך, ולהחליף את אלוהיו האמיתי באיזה פסל ילדותי מזהב.
ובכל זאת, מה ההסבר לדבר?
ובכן, עיון בפסוקים מגלה מהר מאוד שהעם לא חשב לרגע שהוא עובד אליל כלשהו ביצירת עגל הזהב, וכל כוונתם היתה בעצם לעבוד את אלוקים אשר הוציאנו ממצרים - באמצעות השתחוות לפסל מייצג זה. כלומר, העם השתמש בפסל הזהב כאילו היה להבדיל "ארון הקודש" או משהו דומה לכך, בנסיון להתפלל לאלוקים באמצעותו. זו אינה פרשנות אישית, והתורה כותבת זאת שחור על גבי לבן (שמות לב, ד): "ויקח מידם ויצר אותו בחרט ויעשהו עגל מסכה, ויאמרו אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים". התורה כותבת במפורש שהאנשים התייחסו לעגל הזהב ככלי לעבוד את ה', ולכן הם הצביעו על הפסל ואמרו "אלה אלוהיך ישראל אשר העלוך מארץ מצרים" - הפסוק אומר במפורש שהפסל ייצג את האלוקים שעשה את מכות מצרים וקריעת ים סוף וכל הנסים האדירים והוציאו אותם ממצרים מעבדות לחירות.
יש לזכור שגם המצרים הקדומים לא היו טפשים לחשוב שהפסלים שלהם יצרו אותם או בראו את העולם. גם עובדי האלילים הקדומים היו יוצרים את הפסלים שלהם רק בתור משהו שנועד לייצג את האלילים הדמיוניים שלהם בשמים, וכל עובדי האלילים היו משתחוים לפסלים רק כדי להראות בכך את כבודם לאלילים שהמציאו. באופן דומה, מה שעשו בחטא העגל היה בעצם לשחזר את עבודת האלילים המצויה במצרים. פסל הזהב נוצר רק בתור דמות וכלי שנועד לייצג את אלוקים האמיתי שהוציאנו ממצרים. עם ישראל לא כפר לרגע בקיומו של אלוקים אשר הוציא אותם ממצרים, ולא היו טפשים חלילה להתכחש לנסים האדירים שראו - שהרי אמרו "אשר העלוך מארץ מצרים".
החטא החמור היה, שהעם לא חיכה למשה רבינו שיוריד את התורה, ובמקום זאת המציא בזמן הזה מעין "תורה חדשה" ודרך אלילית לעבוד את אלוקים כפי שהיו עובדי האלילים במצרים עובדים את אליליהם באמצעות פסלים ומסכות. ונשאלת השאלה, כיצד היה מסוגל עם ישראל, אשר העביר במסורת מאבותיו אברהם יצחק ויעקב, את ההתנגדות לפסלים ואלילים, להתנהג בצורה "מצרית" כל כך ולנסות לעבוד ולהתפלל לאלוקים באמצעות פסל מסכה?
התשובה לכך טמונה במסורת, ויש לה ראיות גם מהפסוקים. הקב"ה אומר למשה רבינו "רד כי שיחת עמך" - ומדוע אומר "עמך", כי מדובר בערב רב להם נתן משה רבנו להצטרף ביציאת בני ישראל ממצרים. כאשר עם ישראל יצא ממצרים, הצטרף אליו "ערב רב", גויים מצריים אשר ראו את הנסים האדירים וביקשו להתגייר ולהצטרף לעם ישראל. כאשר משה רבנו לא ירד מן ההר, הלכו הערב רב לאיים על אהרון הכהן לבנות את עגל הזהב ולעבוד את אלוקים בדרך המצרית. עם ישראל, שהיה צריך להגן על אהרון ולאסור את הביזיון הנורא הזה - נתן לערב רב ליצור את עגל הזהב ולהשתחוות לו. על כך נענשו.
תוכלי להשיג את הספרים "מסילות אל האמונה" של הרב יוסף גבאי, :>דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה