שאל את הרב - כללי

האם יהיו שתי תחיות המתים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, 1. מה הכוונה שחלק יקיצו לדראון עולם? יהיו כאלו שיקומו בתחיית המתים לשם עונש? לנצח? 2. האם יהיו שתי תחיות מתים? של ישראל ואחר מכן של כל העולם? בברכה, נמרוד

תשובה

שלום רב,

1. הגמרא בראש השנה (דף טז עמוד ב) אומרת על הפסוק (דניאל יב ב) "ורבים מישני אדמת עפר יקיצו אלה לחיי עולם ואלה לחרפות לדראון עולם", שזה מדבר על יום הדין שיהיה לעתיד לבוא, שצדיקים גמורין נכתבין ונחתמין לאלתר לחיי עולם, רשעים גמורין נכתבין ונחתמין לאלתר לגיהנם. אמנם יהיו שתי תחיות המתים בעם ישראל (ויעויין בספר אוצרות אחרית הימים פרק יג שהביא כל הפרטים בזה), אולם הגויים עצמם לא יקומו בתחיית המתים כמבואר במדרש (בראשית רבה יג ו). אמנם חסידי אומות העולם יזכו לקום בתחיית המתים, וכמו שכתב היפה תואר שם. וכ"כ הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו ענף עץ אבות (עמודים ב-ג).

2. תחיית המתים נחלקת לשני מועדים: המועד הראשון הוא, בתחילת ימות המשיח, אשר בו יקומו לתחייה משה אהרון ובניו, להורות לעם ישראל את הדרך אשר ילכו בה כימי צאתם מארץ מצרים, ועמם יקיצו כל צדיקי ישראל אשר מתו בגלות, כדי לראות בטובתן של ישראל ובבניין בית המקדש (ראה ערוך לנר סנהדרין דף צ עמוד ב, ונדה דף סא עמוד ב).
 
ולגבי המועד השני והכללי של תחיית המתים, יש מחלוקת בין המפרשים מתי זה יהיה. יש אומרים, כי זמנה הוא בסוף האלף השישי (מרן הבית יוסף בספרו מגיד מישרים פרשת ויקהל, שו"ת הרדב"ז חלק ג' סימן אלף סט', תרמד, ובספרו מגדל דוד דף פג ע"א, והרמח"ל בספרו דעת תבונות סימן צב)
 
ויש אומרים, כי זמנה תלוי באורכם של ימות המשיח, אשר נחלקו בו חכמינו. אלו הסוברים כי אורכם של ימות המשיח הם ארבעים שנה, לדעתם, מועד התחייה השני הוא ארבעים שנה לאחר ביאת המשיח. ואלו הסוברים כי ימות המשיח הם שבעים שנה, לדעתם, מועד התחייה השני הוא שבעים שנה לאחר ביאת המשיח. והקובעים שלושה דורות לאורכם של ימות המשיח, לדעתם, שלושה דורות לאחר ביאת המשיח תהא תחיית המתים הכללית (חידושי הר"ן סנהדרין דף צט עמוד א).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גוייםתחיית המתים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה