דבר תורה שנאמר על ידי הרב בפרשת בא בעלון לשבת

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום. רציתי לשאול שאלה לגבי העלון שפרסמתם השבת. בעלון הובאו דברים של הרב זמיר כהן לגבי משל ונמשל לגבי מלך שהיה לו אהוב מעיר שמרדה ובשביל להצילו אמר שהחנות והבתים של האהוב רק למלך מותר להיכנס אליהם והם שייכים למלך והנמשל היה שה´ מודיע שבכורי ישראל שייכים לו וככה המשחית שאינו מבחין בין טוב ורע לא יפגע בהם כי הם שייכים לה´. בדף אחרי זה נכתבו 10 עובדות על 10 המכות ושם נאמר שה´ הוא זה שביצע את מכת הבכורות "והכיתי כל בכור, אני ולא שרף". הבעיה היא שאם ה´ הוא זה שהיכה את בכורות מצריים הוא בעצמו יכול להבחין בין בכורי מצרים לבכורי ישראל ולכן דבר זה לא מיישב את דעתי כי אם ה´ הוא זה שביצע את מכה זו אין צורך שיכריז שבכורי ישראל שלו הם כי שהוא מכה בעצמו הוא מבחין בין מי ששייך לו ומי שלא לכן אם תוכלו לשאול את הרב לגבי עניין זה ולהחזיר לי תשובה בנושא אשמח מאוד. מקווה שהיתי ברור מספיק בניסוח השאלה והסבר הבעיה בתודה עמנואל.

תשובה

שלום וברכה

כבר דנו בזה המפרשים רבות והנה העתקת שניים מהפרשים

רבינו בחיי

 וענין המשחית הזה הוא מלאך המשחית שאין להבין אותו על המכה במצרים כי הקב"ה בעצמו ובכבודו הוא המכה, וביאר הכתוב ופסח ה' שהוא בעצמו המכה במצרים על הפתח ולא יתן רשות למלאך המשחית בעולם בשעת המגפה שיבוא אל בתיהם, וכענין שאמר בדוד (שמואל ב כד, טז) ויאמר למלאך המשחית בעם רב עתה הרף ידך, ולימדנו הכתוב הזה כי אף על פי שהקב"ה הוא המכה, המלאך המכה היה שם הוא וכוחותיו הרבים שכולן כוחות מדת הדין הממונין על הדין כמלך שהוא עובר ממקום למקום לעשות נקמה באויביו ובאין עמו ספקלטורין אבל אותם ספקלטורין לא היו רשאין להכות כלל ולא מצאו ידיהם לפעול במנויים בלילה ההוא במצרים, כי המניעה הזאת באה להם מאת הקב"ה שהוא לא רצה לעשות נקמה כי אם על ידו, ולכך לא היו רשאין להשחית במצרים כי הוא יתברך מנעם מזה, וכענין שדרשו (ילקוט רמז קצט) אני ולא מלאך אני ולא שרף אני ולא השליח, אבל בישראל אין להם מניעה והיה אפשר שישלוט עליהם אחד מן הכוחות המשחיתים ולכן הוצרכו לאות הדם כי לולא האות היו משחיתים, וזהו שאמר ולא יתן המשחית כלומר ולא יתן רשות למלאך המשחית שיבוא אל בתיכם, והמובן מזה כי לולא האות היה בא לפי שענין אפשרי היה לא נמנע כאשר על מצרים ומעתה יהיה נמנע בסיבת האות:

כלי יקר


 אני יוצא, היינו לומר לך שמתחילה יצא הקב"ה בעצמו כדי להפיל שר של מצרים, כי דבר זה אין כח ביד שום שליח או מלאך לעשותו, ואחר זה שלח ה' משחיתים בבכורי מצרים, לכך נאמר אני יוצא בתוך מצרים ולא אמר בתוך ארץ מצרים, ואח"כ אמר ומת כל בכור בארץ מצרים, אלא ודאי שיציאה ראשונה לא היתה בארץ כי אם בשמים. ובזה מתורץ כל קושית המפרשים כי איך אמרו על מכת בכורות אני ולא מלאך כו' והרי הכתוב אומר ולא יתן המשחית לבא אל בתיכם, אלא מחוורתא כדשנינן. ונקט לשון יוצא ע"ד שנאמר (ישעיה כו כא) כי הנה ה' יוצא ממקומו ודרשו רז"ל (ירושלמי תענית פ"ב ה"א) ירצא מכסא רחמים ויושב לו על כסא דין, כך יציאה דהכא היא לעשות שפטים באלהיהם תחילה, כמ"ש (שם לד ה) כי רותה בשמים חרבי ואח"כ על אדום תרד, כך הוא הענין כאן וזה תירוץ יקר.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה