שאל את הרב - כללי

איך המתים יקומו בתחיית המתים?

  • י"א תמוז התשפ"א
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב,

1. לפני זמן קצר סבי נפטר ובמעמד הקבורה תהיתי לעצמי איך הוא ושאר הקבורים בבית הקברות יוכלו לקום בתחיית המתים? הכוונה מבחינה טכנית כי גם כמות האדמה שמכסים את המת היא גדולה וכבדה ונוסף על כך לאחר זמן מה גם שמים מצבה על הקבר ללא פתח נראה לעין.
אני מאמינה באמונה שלמה בתחיית המתים, פשוט רציתי לדעת איך יקרה הפרט הספציפי הזה.

2. לאחר שסבי נפטר דיברתי עם חברתי והיא מאוד מאוד עודדה וניחמה אותי. אין לי ספק שיש לה זכות גדולה על כך אך מאחר שאני אינני נחשבת משבעת הקרובים האבלים לפי ההלכה, רציתי לדעת האם זה נחשב לה ניחום אבלים או לא ואם לא אז לאיזו זכות זה נחשב לה?

תודה רבה רבה

תשובה

שלום רב,

1. הקב"ה יפתח את הקברים ויוציא את המתים משם, וכפי שנאמר (יחזקאל לז יג) "וידעתם כי אני ה' בפתחי את קברותיכם ובהעלותי אתכם מקברותיכם עמי", ופירש המלבי"ם שם, רצונו לומר בין מן פתיחת הקברים ובין מן העליה תדעו כי אני ה' כי הכל יהיה למעלה מדרך הטבע.

2. היא קיימה בזה מצותגמילות חסדים שהיא חלק ממצות "ואהבת לרעך כמוך", וכפי שכתב הרמב"ם (הלכות אבל פרק יד הלכה א) מצות עשה של דבריהם לבקר חולים ולנחם אבלים וכו', ואלו הן גמילות חסדים שבגופו שאין להם שיעור. אף על פי שכל מצוות אלו מדבריהם הרי הן בכלל ואהבת לרעך כמוך, כל הדברים שאתה רוצה שיעשו אותם לך אחרים עשה אתה אותן לאחיך בתורה ובמצוות. 

בשורות טובות ישועות ונחמות,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:ניחום אבליםתחיית המתים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה