לרב בנימין שמואלי, בהמשך לשאלה שלי

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום וברכה מאחר שידע ה` כי עפר אנחנו ואין צדיק אשר יעשה טוב ולא יחטא, נתן לנו ה` את הכוח לשוב בתשובה, אפשר לבקש סליחה, והכול מתכפר וכל השב בתשובה אמיתית מוחלים לו על כל עוונותיו. אין ה` מוותר על כלום וכל ליכלוך וכתם בנפש צריך להתנקות בתשובה, ואם חלילה לא שב האדם בתשובה הוא עובר שטיפה לאחר המוות. ישנם סגולות להינצל מדינה של גיהנון וכגון תלמוד בבלי מסכת ברכות דף טוב אמר רבי חמא ברבי חנינא כל הקורא קריאת שמע ומדקדק באותיותיה מצננין לו גיהנם שנאמר בפרש שדי מלכים בה תשלג בצלמון אל תקרי בפרש אלא בפרש אל תקרי בצלמון אלא בצלמות: וה` הרחמן אכן נותן לכל אדם שלא שב בתשובה לבוא לגילגול נוסף, ולתקן את אשר עיוות, וחוזר חלילה. ןלאחר הניקוי יזכו כולם לעולם הבא. בברכה - בנימין שמואלי " אם כן אתה בעצם אומר שאדם כל ימיו צריכים להיות בתשובה שלמה, ואם לאו, הוא לא זכאי לחיי עולם הבא.. אתה קצת מפחיד אותי , אתה יודע זה נשמע כאילו אין בכלל סיכוי לעשות תשובה לפי מה שאתה אומר.. אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא, כל שכן שיהיו כאלה שימותו בטרם עת בלי לעשות תשובה אף על פי שהיו בתהליך של תשובה וגם אלה ישלמו את הדין והחשבון על מעשיהם זה מוגזם וגם מפחיד.. ונראה מכאן שנח לו לאדם שלא נברא ותורה בוודאי הייתה אמורה להינתן למלאכי שרת.. והקב"ה כן בא בטרוניא עם בריותיו.. כי איך תדרוש מאדם בעל תשובה לעשות תשובה יום יום אין לו כלים לזה... ומה יעשה אם ילקח בטרם עת ישלח לאן שישלח, או יחזור עוד הפעם ויכול מאוד להיות שזה בשבילו יהיה סכנת נפשות שיתעה ויקלקל עוד יותר אז לא יצאנו ידי חובה לכל הדעות, מה עושים ואיך אתה בעצמך שמח בגישה שלך, במה שכתבת, שהרי אין אדם יכול לעמוד בתנאים האלה.. ואם אתה כן אשרייך, אתה צדיק, אבל מה תגיד על פשוטי העם!

תשובה

שלום וברכה

אין אדם חוטא בכל יום, גם פשוטי העם אינם חוטאים בדרך כלל, וכשחוטאים ישנו דרך תשובה, שהיא החרטה והוידוי, ואין צורך לחזור בתשובה כל יום על חטא אחד, אלא מיד ששב בתשובה נתרצה לו, אם כי ככל שהאדם מרבה בבקשת סליחה כך נשמתו מיטהרת יותר ויותר.

גם במקרה של חטא ללא תשובה אין מפסידים את עולם הבא אלא נענשים על החטא ושוב זוכים לחיי נצח בעולם הבא עם שכר הרבה. מי שהי חילוני והתחיל בדך התשובה ומת באמצע תשובתו, הקב"ה היודע את ליבות בני אדם ויודע את כוונתו הטהורה, מחשב לו כאילו השלים את תשובתו, כך מבואר בספרים.

שבת שלום וחודש טוב ומבורך - בנימין שמואלי נ.ב. הינך יכול לשאול שוב ולחדד נקודות נוספות ככל שיידרש.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה