למה יש ריבוי דעות סוטרות בפרשנות?

כ"ה אדר א' התשע"ד | 25.02.14 15:38

שאלה

לא פעם נתקלתי בפרשנויות סוטרות על מצבים פיזיים שאבותינו או שאר האנשים המתוארים בתנ"ך.איך זה אפשרי שדבר כזה יכול לקרות.מצד אחד יש 70 פנים לתורה ומצד שני זה לא יכול להיות שפעולה שמישהו עושה היא יכולה להתבצע רק במגוון מצבים בוא זמנית! לדוגמה:אם אני תופס בקבוק במצב מסויים לא יכול להיות עוד מצב אחר שאני תופס אותו כי זה מאורע מוחלט. אני תמיד אומר לעצמי שזה מחוסר הבנה ומקטנות אבל בשלב מסויים זה מתחיל לשגע.כי זה פשוט לא אפשרי! אנא מכם ענו לי כי כשאני מנסה להסביר למישהו אני לא מצליח. כי לי זה ניראה שהתורה נכתבה בשפת בני אדם וזה לא בדיוק מה שזה אומר (בגלל המדרשים שאומרים שכשצדיקים למדו בחלומם תורה שלימה ממילי אחת-כמו הארי זצ"ל שאמר לתלמידו שהוא אינו יכול ללמד אותו הכל כי רק בפעם אחת הוא למת מהפסוק שפצתה האתון את פיה..משהו שיקח לו 70 שנה ללמד). רק כדי להבהיר משהו: אני לא מדבר על מה שעומד מאחורי הפסוק ברמת הרמז והסוד(כלומר מה שזה מסמל או אומר בעולם העליונים וכדומה)אלא על מה שהפרשנים כן מפרשים(על המצבים עצמם,כלומר איך שהם בוצעו ולא הסימליות שבעניין!). תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

בענין הפשט הפשוט המעשה אירע רק כדיעה אחת ונחלקו החכמים בפירוש הפסוק הרי ברובד הפשוט אכן הצדק רק עם אחד מהם, אלא א"כ יכולים לפרש את שניהם בצורה שלא יסתרו. ודברי החולק יתפרשו בצורה רוחנית וברובד עמוק יותר.

בברכה - בנימין שמואלי

כותרות מומלצות

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה