הלכות ומנהגים

האם מותר למכור בית בחו"ל לזוג גברים גויים?

  • כ"א טבת התשפ"א
אא

שאלה

שלום וברכה, האם מותר למכור בית בחו"ל לזוג גברים גויים החיים כזוג? תודה

תשובה

שלום רב,

מותר למכור בית לזוג גברים גויים, אלא שאם זה לא מקובל באותו אזור, יתכן והשכנים יכולים לעכב מדין נזקי שכנים.

מקורות: הן אמת שגם גויים מצווים על משכב זכור, וכמו שכתב הרמב"ם (הלכות מלכים פרק ט הלכה ה). ואסור להכשיל גם גוי באיסור משום "לפני עיוור" (ויקרא יט יד), וכמו שאמרו בגמרא עבודה זרה (דף ו עמוד ב) מנין שלא יושיט אדם אבר מן החי לבני נח, תלמוד לומר "ולפני עיוור לא תתן מכשול". מכל מקום הרי מבואר שם, שאם יכול להשיג את האיסור בלעדיו אין איסור לפני עיוור. ע"ש. ולפי זה אם יכולים לקנות בית אחר ודאי אין איסור לפני עיוור.

ואמנם יש דעות שגם באופן כזה יש איסור מדרבנן משום מסייע בידי עוברי עבירה, והרמ"א יורה דעה (סימן קנא סעיף א) כתב, שכל בעל נפש יחמיר לעצמו. ע"ש. אכן השפתי כהן (סק"ו) כתב, שבגויים אין איסור מסייע. ע"ש.

ובאמת שגם אם היה מדובר בשני יהודים ח"ו, מעיקר הדין היה מותר למכור להם את הבית, באופן שיכלו לקנות בית אחר, ואיסור מסייע לא שייך מכמה טעמים, ומהם:

א. השפתי כהן שם כתב, שבמומר אין איסור מסייע. ע"ש. ולפי דעת הנודע ביהודה זצ"ל בדגול מרבבה שם, כוונת השפתי כהן אפילו לישראל כשר, שאם עובר על עבירה במזיד, נקרא מומר לאותו דבר, ואין בו איסור מסייע.

ב. יש מגדולי הפוסקים (שו"ת בנין ציון סימן טו, ושו"ת כתב סופר חלק יורה דעה סימן פג) שכתבו, שכאשר הסיוע ניתן שלא בשעת העבירה, אין בזה אפילו איסור מסייע מדרבנן. ויעויין בשו"ת יביע אומר חלק ב' (חלק אורח חיים סימן טו אות יד) ובשו"ת ציץ אליעזר חלק כ"א (סימן יד אות ד) שצירפו דעות אלו להקל בנידון שלהם שם.

ועוד יש בזה אריכות דברים, ואציין רק למה שנשאל בשו"ת ושב ורפא חלק ג' (סימן רמג) אם מותר למכור דירה לגויה שרוצה לגור שם עם החבר היהודי שלה, ולאחר שהאריך שמעיקר הדין אין בזה איסור לפני עיוור ומסייע, כתב, ששאל את הגר"מ שטרבוך שליט"א, ולהבחל"ח הגר"מ ברנסדופר זצ"ל ואמרו לו שמותר למכור הדירה לגויה. ושכן אמר לו הגרש"מ עמאר שליט"א. וכן דעת הגר"מ יוסט זצ"ל.

ומש"כ שאם זה לא מקובל באותו אזור, יתכן והשכנים יכולים לעכב, יעויין שו"ת ציץ אליעזר חלק י"ג (סימן לט אות ה) ושו"ת ושב ורפא בסוף התשובה שם.

בברכה,

הלל מאירס

 

 

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גוייםמכירת ביתמשכב זכורלפני עיוור

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה