שאל את הרב - כללי

האם ישנה סגולה לחיים ארוכים?

  • כ' טבת התשפ"א
אא

שאלה

שלום כבוד הרב,
אני חרדית למהדרין, שומרת תורה ומצוות ולומדת במוסד לימודים מתאים.
יש לי שאלה.
ישנה סגולה לחיים ארוכים?
אני יודעת שמוות וחיים בידי שמים, אבל לי עצמי יש פחד בלתי נשלט ממוות (מזה שאיננו יודעים מה יקרה לנו בעוד שניה),
ואני מרגישה שאם הרב יוכל לכוון אותי לאיזה שהוא מעשה/מצווה/תפילה שמוכח בגמרא שזו סגולה לחיים ארוכים,
זה ירגיע אותי, ואוכל להתחזק בזה ולהרגיש רגועה יותר, שבכל זאת עשיתי כל מה שיכולתי, ומה שנותר זה אמונה וביטחון כמובן.
אשמח לתשובה.
תודה רבה

תשובה

תשובה

שלום רב,

יש רשימה ארוכה של מצוות ומעשים טובים שמסוגלים לאריכות ימים ושנים, ואציין את היותר מעשיים לגבייך, וכל אחד מהם מסוגל בפני עצמו -

א. זהירות במצוות כיבוד אב ואם, וכמו שנאמר (שמות ב יב) "כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימיך על האדמה אשר ה' אלקיך נותן לך" (יעויין רש"י ורמב"ן ואור החיים שם). ועל ידי לימוד הלכות כיבוד אב ואם תדעי במה להיזהר. את עיקרי ההלכות תוכלי למצוא בקצור שלחן ערוך (סימן קמג).

ב. להאריך קצת בעניית אמן, וכמו שאמרו בגמרא (ברכות דף מז עמוד א) וכל המאריך באמן מאריכין לו ימיו ושנותיו. וגירסת הירושלמי (ברכות פרק ח הלכה ח) שהעונה אמן ארוכה מאריכין לו ימיו ושנותיו בטובה. אמנם אין להאריך בה יותר מדי, וכמו שכתב השלחן ערוך (סימן קכד סעיף ח) ולא יענה אמן קצרה אלא ארוכה קצת כדי שיוכל לומר א-ל מלך נאמן, ולא יאריך בה יותר מדאי לפי שאין קריאת התיבה נשמעת כשמאריך יותר מדאי.

כמובן שזה מועיל רק אם עושים זאת בנוסף על עניית אמן כהלכתה, וכמו שכתב הקצור שלחן ערוך (סימן ו סעיף י) צריך ליזהר מאוד שיאמר תיבת "אמן" כתיקונו, שלא יחטוף האלף ולא יבליע הנון. גם יזהר מאוד שלא יענה אמן קודם שסיים המברך כל הברכה, כי זהו אמן חטופה. וגם לא יאחר מלענות אמן, דזהו אמן יתומה. אלא תיכף כשמסיים המברך את הברכה יענה אמן. ולא יגביה קולו יותר מן המברך, שנאמר: "גדלו לה' אתי ונרוממה שמו יחדיו".

והכוונה שצריך לכוון ב"אמן" היא כמו שכתב שם (סעיף ח) ופירוש "אמן" הוא "אמת". ויכוון בליבו: אמת היא הברכה שבירך המברך ואני מאמין בזה. ובברכות שיש בהן גם כן תפילה, כגון בברכות שמונה עשרה מן "אתה חונן" עד "המחזיר שכינתו לציון", ובברכת "שים שלום", יכוון באמירת "אמן" לשני דברים: אמת היא הברכה, ויהי רצון שייאמנו הדברים במהרה. ובקדיש שאינו אלא תפילה על העתיד, יכוון רק לבקשה שייאמן הדבר במהרה.

ג. להדליק נרות שבת עם שמן זית, שזה מסוגל לאריכות ימים כמבואר בספר חסידים (סימן ערב), והובא בבאר היטב (סימן רסד סק"ד).

ד. צדקה לעניים, וכמו שנאמר (משלי י ב) "וצדקה תציל ממוות". וזה לשון השלחן ערוך יורה דעה (סימן רמז סעיף ד) הצדקה דוחה את הגזירות הקשות וברעב תציל ממות כמו שאירע לצרפית. וכתב השפתי כהן שם, והוא הדין משאר מיני מיתה מצלת כדאיתא בסוף שבת (דף קנו עמוד ב), ועוד מוספת לו אורך ימים כדאיתא בפרק ראשון דבבא בתרא (דף יא עמוד א) גבי בנימין הצדיק. ע"ש. וכמובן שהקפדה על הפרשת מעשר מכל רווח כספי (בלי נדר), ונתינתו לנזקקים, היא בכלל צדקה המצילה ממוות, ומוסיפה אורך ימים ושנות חיים.

מחיה החיים יתן לך חיים טובים וארוכים, רגועים ושלווים, נטולי דאגות!

בשורות טובות,

הלל מאירס

 

 

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:מצוותאריכות ימים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה