כיפהה מה המקור?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום!האם אנו מצווים לחבוש כיפה עפ"י התורה ומה הפסוק שאומר זאת,אני יודע שבזוהר הקדוש כתוב"לא יצעד אדם 4 אמות ללא כיסוי ראש"...האם זה נכון ובאמת זה רשום שםוהאם מוזכר בתורה פסוק העוסק בזה או שמא זה רק בזוהרתודה רבה רבה!

תשובה

שלום וברכה אני מעתיק לך קטעים מתוך הערך ההלכתי "גילוי הראש" שבאנציקלופדיה התלמודית, ומעיון תראה שאין זה מאמר קבלי, וגם לא פסוק בתורה, זוהי הלכה שנפסקה בשולחן ערוך (אורח חיים סי` ב) מכל מיני נימוקים וטעמים, וכבר מאות בשנים שזו הפך להיות הלכה מחייבת מצד ציווי התורה על אי הליכה בחוקות הגויים. איסור לילך או להתפלל כשהראש אינו מכוסה. גילוי ראש לא הוזכר איסורו מפורש בתלמוד, אבל מצינו שהחכמים היו נזהרים מלילך בגילוי הראש, ואמרו: רב הונא בריה דרב יהושע לא הלך ארבע אמות בגילוי הראש, לפי ששכינה למעלה מראשו, והוא היה אומר:

תיתי לי שלא הלכתי ארבע אמות בגילוי הראש, והנזהר לכסות ראשו ניצול מן העבירה, ומעשה בחכם שנולד בטבע להיות גנב, והיתה אמו משמרתו כשהיה קטן ואומרת לו כסה ראשך כדי שתהא עליך אימת שמים, ופעם אחת הפיל הרוח את הכיסוי מראשו ונכשל בעברה של גנבה. ואמרו מי שמגלה ראשו עזות תקיפה היא, ומעשה שהיו זקנים יושבים ועברו לפניהם שני תינוקות, אחד גילה את ראשו ואחד כיסה את ראשו, ואמר ר` עקיבא על זה שגילה את ראשו שהוא ממזר ובן הנדה, בדקו ומצאו כדבריו. וכתבו ראשונים שצניעות גדולה נוהגים תלמידי חכמים שלא יתגלה ראשם, וגדולי חכמינו היו נמנעים מלגלות ראשם להיות השכינה מחופפת על האדם ומסוככת אותו, וכיסוי ראש הוא דרך של הכנעה.

יש סוברים שאיסור גמור הוא לילך בגילוי הראש, והאמוראים שנשתבחו בכך הרי זה מפני שמלבד הכיסוי התחתון על הראש נתכסו גם בסודר או טלית, וזו מידת חסידות יתרה, או שנשתבחו בזה שאף ד` אמות בלבד לא הלכו בגילוי ראש, אבל זמן רב היו כולם נזהרים, ולפי שיש מצוה לכל אדם לילך בכיסוי הראש, לכן אמרו שאם הולכים בגילוי ראש לפני חכמים וזקנים הרי זה חציפות. אולם יש הסוברים שאינו אלא מידת חסידות.

אפילו להסוברים שאינו אלא מידת חסידות, כתבו האחרונים שאף על פי כן אין להקל בגילוי הראש, הואיל והעם נהגו בזה איסור, ותופסים זה לקלות ופריצות, ודנים להעובר על זה כעובר על דת יהודית. ויש שכתבו שבזמן הזה שאנו דרים בין הגוים, שדרכם לילך בגילוי הראש, יש איסור גמור לדברי הכל, מטעם שנחשב כחקות העכו"ם, שהרי על ידי כיסוי הראש אנו ניכרים ביניהם שאנו ישראל, וישראל משתנים בשינוי בגדים מהם, ולפיכך המגלה ראשו חשוב כעובר על דת יהודית וראוי לנידוי. ברכה מיוחדת תיקנו בסדר ברכות השחר על כיסוי הראש: בא"י אמ"ה עוטר ישראל בתפארה, מפני שאסור להלך בגילוי הראש, או שעל כל פנים מידת חסידות יש בדבר, ולכן מברכים עוטר ישראל, כלומר דרך מעלה ציוונו בכך.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה