מדוע היתה שואה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

האם יש הסבר לשואה אני העליתי הסבר שהעם היה מחוץ לארץ ישראל לכן ה` רצה לתת לעם סיבה חשובה שיכנסו כמה שיותר מהר אל הארץ כדיי להציל את עצמם. האם יש סיבה אחרת זה נושא שמעסיק את כל המשפחה שלי ואם אני לא טועה גם את כל העם. אודה לכם על שתעזרו לי לנסות להבין את זה.

תשובה

שלום וברכה

ממש לא!! זאת היא לא הסיבה בשום אופן לענין השואה. בעיקרון, `השואה` האיומה מוסבר היטב במאמרו של הגאון רבי מאיר שמחה הכהן, שים עיניך במאמרו הטהור של הגאון רבי מאיר שמחה הכהן זצוק"ל שצירפתי כאן, שהוא מתאר כל מהלך העניינים בפירוט רב, ושים לב כי הדברים נכתבו ונדפסו עשרות שנים לפני השואה האיומה, שיצאה מברלין על פני כל הארץ, בספרו `משך חכמה` (ויקרא כו מד). ולפי דבריו ברור שעניין הרצון להתדמות לגויים לא באה כתוצאה מהאנטישמיות, אלא כתוצאה מרצון הצעירים להתחכם על הדרך המיושן [הפנאטי] שראו אצל הוריהם. וזה לשונו:

א. ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם כי אני ה` אלקיהם - הענין הוא, שנתבונן קצת בדרכי ההשגחה העליונה קצת מה שיוכל להבין, וזה, כי כאשר גזרה החכמה העליונה אשר ישראל יתנודדו בארצות שנים רבים מאוד מאוד, עד זמן אשר חקקה המטרה האלוקית, אשר ליבא לפומא לא גליא (קהלת רבה יב י), חשבה אופנים ותחבולות אשר ישראל יתקיימו לגוי ולא יתבוללו בעמים. ב. והעירה ע"ז גדולי האומה לעשות בזה גדרים וסיגים, אשר האומה תתקיים בשאון גלי הים ולא תטבע במצולות הסער השוטף ברוח אמיץ וכביר.

ג. והנה הראשון המורה דרך ומלמד ראשי האומה הוא אבינו הזקן יעקב, אשר ראה את אשר יקרה אותנו באחרית הימים, חשב, אשר אם יהיה שבעים איש בגוי חזק ואמיץ כמצרים מלפנים, הלא יתבוללו ויתבטלו אחד ברבבות רבבה, חשב תחבולה ועצה, אשר בניו יהיו מצוינים שם בבגדיהן (פסיקתא זוטרא שמות ו, ו) בשמותיהם (ויקרא רבה לב-ה), ולכן היו ישראל לגוי בפני עצמו (ספרי תבא ה), ואם היה יעקב אבי כל שבטי ישראל קבור שם, הלא היו מתייאשים מארץ כנען והיו משתקעים במצרים ומחשיבים אותה לארץ מולדתם, והיה בטל יעוד האלוקי עליהם, כי לא יהיה זרע אברהם רק חלק אחד מעם מצרים, לכן צוה בכל עוז לקבור אותו בארץ כנען, וידעון כי אבות האומה וייחוסה הוא בארץ כנען, ובזה נקבע בנפש בניו קישור טבעי להשתוקק אל ארץ אבותיהם ולחשוב עצמם כגרים, וזה מה שכתוב, ויגר שם, מלמד שלא ירד יעקב אבינו להשתקע אלא לגור שם (ספרי תבא ה), פירוש, מלמד לדורות בכל גלות וגלות ההנהגה, שיידעו שלא ירדו להשתקע רק לגור עד בוא קץ הימין, ויהיו מחשבים בעיני עצמם לא כאזרחים.

ד. וכן ציווה יוסף פקוד יפקוד, וכן כל השבטים, שבזה הניחו שורש גדול בלבב ישראל. ולכן ויקוצו מפני בני ישראל, שהיו נחשבים בעיניהם כקוצים (סוטה יא א), שכמו שהקוץ אינו נסבך ועושה שרשים בשאר נטעים ואילנות, כן היו נחשבים ישראל, שלא דימו את עצמן למצרים והיו נפרדים בתכונותיהם ובהרגשתם, עד כי היו בעיני המצרי כקוץ.

ה. ומזה למדו גדולי האומה ובראשם עזרא ואנשי כנסת הגדולה, שגדרו וסייגו את האומה בשמונה עשרה דברים, להיבדל מן הגויים בכל דרכיהם, שידעו ישראל כי הוא אכסנאי וגר בארץ נכריה, והוא כשתילי זיתים שאינו מתערב עם הרכבה אחרת (ירושלמי כלאים א ז).

ו. והנה מעת היות ישראל בגויים, ברבות השנים, אשר לא האמינו כל יושבי תבל כי יתקיימו באופן נפלא אשר לא ישער מחשבת אדם משכיל, היודע קורות הימים והמצולות אשר שטפו באלפי שנים על עם המעט והרפה כוח וחדל אונים, אשר זה לבד ג"כ מופת נפלא וגדול על קיום האומה למטרה נשגבה אלוקית, אשר נתנבאו עליה הנביאים הקדמונים.

ז. הנה דרך ההשגחה כי ינוחו משך שנים קרוב למאה או מאתים ואחר זה יקום רוח סערה ויפוץ המון גליו וכלה יכלה יהרוס ישטוף לא יחמול, עד כי נפזרים בודדים ירוצו יברחו למקום רחוק ושם יתאחדו, יהיו לגוי, יוגדל תורתם, חכמתם יעשו חיל, עד כי ישכח היותו גר בארץ נכריה, יחשוב כי זה מקום מחצבתו, בל יצפה לישועת ה` הרוחניות בזמן המיועד, שם יבוא רוח סערה עוד יותר חזק, יזכיר אותו בקול סואן ברעש `יהודי אתה` ומי שמך לאיש, לך לך אל ארץ אשר לא ידעת, ככה יחליף מצב הישראלי וקיומו בעמים, כאשר עין המשכיל יראה בספר דברי הימים. ח. וזה לשני סבות, לקיום הדת האמיתי וטהרתו, ולקיום האומה, כי כאשר ינוח ישראל בעמים יפריח ויגדל תורתו ופלפולו, ובניו יעשו חיל, וירצו להתגדר נגד אבותיהם, כי ככה חפץ האדם, אשר האחרון יחדש יוסיף אומץ מה שהיה נעלם מדור הישן, אולם הבנים טועים בזה כי זהו נכון אך בחכמות האנושיות, אשר מקורן מחצבת שכל האנושי, והנסיון בזה יתגדרו האחרונים יוסיפו אומץ, כאשר עינינו רואות בכל דור, אבל לא כן הדת האלוקי, הניתן מן השמים ומקורו לא על ארץ חוצב. ט. כך היה דרכה של האומה, שכאשר יכנסו לארץ נכריה, יהיו אינם בני תורה, כאשר נידלדלו מן הצרות והגזירות והגירוש, ואח"כ יתעורר בהם רוח אלוקי השואף בם להשיבם למקור חוצבו מחצבת קדשם, ילמדו, ירביצו תורה, יעשו נפלאות, עד כי יעמוד קרן התורה על רומו ושיאו, הלא אין ביד הדור להוסיף מה, להתגדר נגד אבותם, ומה יעשה חפץ האדם העשוי להתגדר ולחדש, יבקר ברעיון כוזב את אשר הנחילו אבותינו, ישער חדשות בשכוח מה היה לאומתו בהתנודדו בים התלאות, ויהיה מה, עוד מעט ישוב לאמור שקר נחלו אבותינו, והישראלי בכלל ישכח מחצבתו ויחשב לאזרח רענן, יעזוב לימודי דתו, ללמדו לשונות לא לו, וילמד מהמקולקלים שבאומות, ולא מהמתוקנות שביניהם, (סנהדרין לט ב, ירושלמי מועד קטן ב ב), ויחשוב כי ברלין היא ירושלים, וכתוב אל תשמח ישראל אל גיל בעמים (הושע ט).

אז יבוא רוח סועה וסער, יעקור אותו מגזעו, לשונו שפת קדשינו, ולשונות זרים המה כלבוש יחלוף, ומחצבתו הוא גזע ישראל, ותנחומיו ניחומי נביאי ה`, אשר ניבאו על גזע ישי באחרית הימים, ובטלטולו ישכח תורתו, עומקה ופלפולה, ושם ינוח מעט, יתעורר ברגש קודש, ובניו יוסיפו אומץ, ובחוריו יעשו חיל בתורת ה`, יתגדרו לפשט תורה בזה הגבול, אשר כבר נשכחה. ובזה יתקיים ויחזק אומץ.

י. וזה שאמרה תורה, ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים, מיאוס הוא על שפלות האומה בתורה והשכלה הרוחנית המופיעה מתורתינו הכתובה והמסורה, ולא געלתים, הוא על גיעול ופליטה ממקום למקום, לכלותם, הוא על גלות, שזה גיעול וכליון חרוץ להאומה, להפר בריתי אתם, הוא על שכחת התורה, רק כי אני ה` אלקיהם, ר"ל, שהגיעול והמיאוס הוא סבה שאני ה` אלקיהם אבל לא מיאוס וגיעול מוחלטת לכלותם ולהפר בריתי אתם חלילה, שעל ידי זה יתגדל שמו ויתקיימו גוי זרע אברהם, זרע אמונים, ראוי ועומד לקבל המטרה האלוקית, אשר יקרא ה` לנו באחרית הימים בהיות ישראל גוי אחד בארץ, והיה ה` אחד ושמו אחד. ויש לנו בזה דברים רבים. עד כאן לשונו. שואה את הרצאותיו של הרב בן פורת בנושא זה ותבין הכול. אולם השואה כללה כנראה ענינים נוספים בתיקוני הדורות, הקשור עם ענין גלגולי הנשמות. התשובה הבסיסית על העניין הזה הוא כי העולם פרוס על פני פרספקטיבה של ששת אלפים שנה, שהנשמות יוצאות ובאות שוב ושוב, ואנחנו באים אך ורק על פני שיעור מאוד קצר שלך זמן בכדי שנוכל להבין את כל התהלוכות, שנראות די משונות לעינינו.

איש היה בארץ עוץ ואיוב שמו, ומבואר בתנ"ך שהוא סבל יסורים וקשיים איומים אף שהוא היה צדיק, ואחרי כל הויכוחים שניהל עם החברים שלו, התברר האמת על ידי נביא, שהוא גלגול מתרח אבי אברהם שהפיץ עבודה זרה ומכר פסילים לכל המבקש, ולכן הוצרך לסבול בגלגול של איוב בכדי לתקן את העבר שלו.

גם במהלכים היסטוריים כלליים, ביאר החפץ חיים ששכלנו קצר מלהבין את כל מה שקורה, וזאת מהסיבה הנ"ל שאנחנו גחים רק לגיחה קצרה מאוד על פני כדור הארץ. הצדיקים בעלי רוח הקודש גילו שכל אלו היהודים שנהרגו בשנות האינקוזיציה היו גלגולים מעובדי עבודה זרה שהיו בתקופת השופטים ובמסירות נפשם כיפרו על העבר.

עוד ענין, שיתכן! ויש לו קשר לשואה, הוא מה שגילה האריז"ל בספרו (ספר הליקוטים - פרשת שופטים) שלכאו` יש להקשות על מה שאמרה התורה בפרשת ערי מקלט, שעניינם שלשת ערים המיועדות לקליטת רוצחים בשגגה הגולים לשם לכפר עוונם, וכתוב בתורה (דברים יט ח) ואם ירחיב ה` אלהיך את גבולך... כי תשמור לעשות את כל המצוה הזאת לעשותה... ויספת לך עוד שלש ערים על השלש האלה, וזה לשון האר"י: הנה קשה, כי אחר שיבא המשיח ראוי שלא יהיו רוצחים, כמ"ש (ישעיהו ב) לא ישא גוי אל גוי חרב, ואיך אמר ויספת עוד שלש ערים וכו`.

אמנם דע, כי כל זרעו של הבל נתחייבו מיתה [אז כשחטא הבל במה שהציץ לצד השכינה], ולכן הרגו קין להבל, ...ולכן נתחייב הוא וכל זרעו מיתה [וידוע שכל בני העולם מחולקים לשורש קין ולשורש הבל, ואין המדובר מצד הגוף אלא מצד הנשמה כך שיתכן שהאב יהיה משורש קין ובניו משורש הבל ואין כאן המקום להאריך בסוד נורא זה], ...והנה תיקון הבל, הוא ע"י שיהרג הוא מתעלה בבינה, בחמשים שערים, וכן כיוצא בשאר הנהרגים של הבל..., והנה יש שני קיצים לגאולה, וזהו שאמרו, זכו אחישנה, לא זכו בעתה, והנה אם יבא הקץ בעתו, אז ודאי שנתקנו כבר כל זרעו של הבל, אך אם זכו ותקדים הקץ, עדיין לא נשלם תיקון הבל, וזהו שכתב ואם ירחיב ה` את גבולך וכו` כי תשמור את כל המצוה וכו`, כלומר, אם יהיה מחמת זכות שיקדים, אז ויספת עוד שלש ערים, כדי להשלים זרעיותיו של הבל, אך לא ימותו במזיד רק בשוגג, כי אז רוח הטומאה אעביר מן הארץ, אך יהרגו ע"י אונס בשוגג, ואז יתחייבו ההורגים גלות, ולכן צריך להוסיף עוד שלש ערים, כדי להשלים זרעיותיו במהירות גדול", עכ"ל האר"י. ואין אתנו יודע עד מה, אולם יתכן כי גם הענין שאנו דנים בו קשור לעניין ההריגה הכללית שנתחייבו זרעו של הבל, וכמו כן הרוגי הפיגועים הי"ד, ואפי` הרוגי תאונות הדרכים ושאר תאונות, יתכן שזה קשור לעניין הזה [ביאור זה שמעתי מאחד מגדולי המקובלים זצוק"ל]. במהרה בימינו כשיכלו כל התיקונים, יפקח הקב"ה את העיניים שלנו, ונראה כי כל דרכיו אמת וצדק. למעשה, כל מי שנעקד על קידוש השם בשואה האיומה, עשה עסק טוב מאוד, וכפי שהעידו הצדיקים מעולם העליון, וצדיקים מעולם הזה, שכולם הגיעו למעלה שאי אפשר להגיע אליה אפי` על ידי עבודת השם באופן הכי נעלה אלף שנה. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה