חגים ומועדי השנה

האם סיום מסכת דרך הטלפון פוטר מתענית בכורות?

  • כ"ט אדר התש"פ
אא

שאלה

בס"ד

שלום וברכה,

עקב הנחיות משרד הבריאות והוראת גדולי ישראל השנה, ככל הנראה, לא נוכל להגיע לבית הכנסת לשמוע סיום מסכת.
הגר"ע יוסף זצ"ל במעין אומר חלק ג' (סימן נ) נשאל האם אפשר להשתתף בסיום מסכת דרך הטלפון והשיב בשלילה.
לעומת זאת ראיתי בהליכות שלמה מועדים (עמוד קפא הערה 6) שהגרש"ז אויערבאך זצ"ל הסכים להקל מפני סיבה מיוחדת.
האם השנה, עקב האילוצים הנכפים עלינו מותר יהיה להשתתף בסיום דרך המחשב או דרך הטלפון, ובאלו תנאים?

תודה רבה.
בברכת בריאות איתנא.

תשובה

שלום רב,

אין להקל לפטור עצמו מתענית בכורות על ידי שמיעת סיום דרך הטלפון (וכעת שנותרו כשבועיים עד ערב פסח, יש מספיק זמן, די והותר, להתחיל ולסיים מסכת גמרא קצרה וקלה, כגון תענית או הוריות, וגם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שהזכרת לא היקל אלא בגלל סיבה מיוחדת, וכעת אין סיבה מיוחדת).

ומי שקשה עליו התענית וחושש שעל ידי זה לא יוכל לקיים את ליל הסדר בישוב הדעת, וכן לא יכול להשתתף בסיום, או לעשות סיום על אחד מכ"ד ספרי הקודש או סדר משניות (ודעת הגר"ע יוסף זצ"ל שבשעת הדחק יכול לפטור את עצמו אפילו בלימוד מסכת אחת עם פירוש), יפדה התענית בצדקה לעניים בני תורה (והיינו שווי הארוחות שאוכל מבוקר עד ערב).

מקורות: מלבד המעין אומר שהזכרת בשם הגר"ע יוסף זצ"ל, כן העלה עוד הג"ר אשר חנניה זצ"ל בשו"ת שערי יושר חלק ב' (סימן סד), ונימק זאת מכמה טעמים:

א. לפי דעת שו"ת מהר"ם בריסק חלק א' (סימן קלג) שלמד מדברי המגן אברהם (סימן תקסח סק"י) דשמיעת הסיום בלבד אינה פוטרת מהתענית, אלא אם כן משתתף בסעודה ושמח אתו בשמחתו במה שסועד עמו, ודאי דשמיעת הסיום בטלפון דאינו משתתף בשמחתו לסעוד עמו לא מועילה לפוטרו מהתענית.

ב. גם לפי מה שהביא בספר סידורפסח כהלכתו חלק א' (פרק יד הערה 13) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל שעצם ההשתתפות בסיום פוטרת מתענית אף על פי שלא משתתף עמו בסעודתו בכל זאת נראה שצריך להשתתף במעמד של הסיום, אבל מה ששומע בטלפון את הסיום במרחק גדול, אינו נחשב למשתתף במעמד של הסיום, ולא מועיל לפוטרו מן התענית.

ג. אפשר שצריך שישמע את קולו של המסיים להיות שומע כעונה וכאילו הוא בעצמו גם כן סיים, וזה לא שייך בטלפון, שהרי אין זה קולו של המסיים, אלא גלי קול הנהפכים לגלי חשמל וחוזרים ונהפכים לגלי קול.

ד. כיון שמצינו לכמה גדולי עולם שפקפקו בכלל על המנהג לעשות סיום בערב פסח כדי להיפטר מתענית בכורות, ובפרט על מה שאחד עושה סיום לרבים וכולם באים לסיום רק כדי להיפטר מהתענית, א"כ אף שמצינו לכמה אחרונים שהליצו זכות על המנהג, וכן פשט המנהג כיום, על כל פנים הבו דלא להוסיף עלה, ודי לנו בקולא זו שנהגו להקל שבאים בהמוניהם לסיום רק כדי להיפטר מהתענית, אבל כשאינו נמצא במעמד של הסיום רק שומע אותו ממרחקים דרך טלפון אין להקל,ובפרט שאם נתיר דבר כזה תותר הרצועה לגמרי, דכיום שישנם תחנות שידור חרדיות בארץ ישראל יבואו לעשות סיום מסכתא בתחנת השידור ולפטור בזה את כל הבכורות שבארץ, וזה ודאי נראה כעושים מצוות התורה לעג וקלס חס וחלילה.

ומש"כ ומי שקשה עליו וכו', גם זה משו"ת שערי יושר שם על פי המבואר בשו"ת פרי השדה חלק ד' (סימן נז).

ודעת הגר"ע יוסף זצ"ל כתובה בספרו חזון עובדיה פסח (עמוד רי) שבשעת הדחק אפשר להקל גם בסיום מסכת משניות עם פירוש רבנו עובדיה מברטנורא (וקצת מקיצור תוספות יום טוב), ואפילו מסכת קטנה - כדי לפטור מתענית בכורות. ומכל מקום אין להקל בזה אלא לעצמו, אבל לפטור אחרים מהתענית אין זה כדאי.

בשורות טובות,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:סיום מסכתתענית בכורות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה