האם שיעורי הרב שריקי מתאימים לגיל 17?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד קודם כל ישר כח על האתר ועל תוכנו המרווה. רציתי לשאול האם השיעורים הללו של כבוד הרב שריקי מיודעים לכל הגילאים(אני בן 17) מצפה לתשובה מהירה.

תשובה

שלום וברכה בעיקרון, כבר ענה על השאלה שלך מרן רבי חיים ויטאל זצ"ל שהוא זה שהנחיל לעולם את קבלת האר"י ז"ל, וזה לשונו בהקדמתו לשער ההקדמות: "אני הכותב משביע בשמו הגדול ית` לכל מי שיפלו קונטרסים אלו לידו שיקרא הקדמה זאת ואם אותה נפשו לבוא בחדרי החכמה זאת יקבל עליו לגמור ולקיים כל מה שאכתוב, ויעיד עליו יוצר בראשית שלא יבוא אליו היזק בגופו ונפשו ובכל אשר לו ולא לאחרים תחת רודפו טוב.

הבא לטהר ולקרב ראשית הכל יראת ה`, להשיג יראת העונש, כי יראת הרוממות שהוא יראה הפנימית לא ישיגוהו רק מתוך גדלות החכמה ועיקר מגמתו בידיעה הזה יהיה לבער קוצים מן הכרם כי לכן נקראים העוסקים בחכמה הזאת מחצדי חקלא ובודאי שיתעוררו הקליפות נגדו לפתותו ולהחטיאו, לכן יזהר שלא לבוא לידי חטא אפי` שוגג שלא יהיה להם שייכות בו, לכן צריך ליזהר מהקלות כי הקב"ה מדקדק עם הצדיקים כחוט השערה לכן צריך לפרוש עצמו מבשר ויין כל ימות השבוע, וצריך הזהרת סור מרע ועשה טוב, ובקש שלום. בקש שלום: צריך להיות רודף שלום ולא להקפיד בביתו על דבר קטן וגדול וכ"ש שלא יכעוס ח"ו:

וצריך להתרחק בתכלית הריחוק סור מרע: א ליזהר בכל דקדוקי מצות ואפי` בדברי חכמים שהם בכלל לא תסור: ב לתקן המעוות קודם שיבוא לעוה"ב: ג יזהר מהכעס אפי` בשעה שמוכיח את בניו לא יכעוס כלל ועיקר: ד גם צריך ליזהר מהגאווה ובפרט בעניין הלכה כי גדול כוחה והגאווה בזה עוון פלילי: ה בכל צער שיבוא לו יפשפש במעשיו וישוב אל ה`: ו גם יטבול בעת הצורך לו: ז. שלא יעבור כל לילה ויחשוב בכל לילה מה שעשה ביום ויתודה: ח. כל דבור שאינו של מצוה והכרחי יהיה זהיר ממנו ואפי` דבר מצוה ימנע בשעת התפלה: ועשה טוב: א לקום בחצי הלילה ולעשות הסדר בשק ואפר ובכי גדול ובכונה כל אשר יוציא בשפתיו.

ואח"כ יעסוק בתורה כל זמן שיוכל להיות בלי שינה ובלבד שחצי שעה קודם עלות השחר יתעורר לעסוק בתורה: ב ילך לבה"כ קודם עלות השחר קודם חיוב טלית ותפילין להזהר שיהיה מי` ראשונים: ג קודם שיכנס ישים אל לבו מ"ע ואהבת לרעך כמוך ואח"כ יכנס: ד להשלים רמז צדיק בכל יום שהוא צ` אמנים ד` קדושות י` קדשים ק` ברכות: ה שלא להסיח דעתו מהתפילין בעת החפילה זולת בעת העמידה ועסק התורה: ו צריך שיהי` עוסק בתורה מעוטף בטלית ותפילין: ז לכוין בתפלה הכונות כמ"ש בע"ה: ח שישים תמיד נגד עניו שם בן ד` אותיות הוי"ה ויזדעזע ממנו כמ"ש שויתי ה` לנגדי תמיד: ט שיכוין בכל הברכות בפרט בברכת הנהנין: י צריך שיהיה עמל בתורה פרד"ס שנאמר או יחזיק במעוזי ואל יחשוב שיגלו לו רזי התורה בהיותו ריק כדכתיב יהב חכמתא לחכימין. השגת החכמה: תנאי הראשון צריך למעט דבורו ולשתוק כל מה שיוכל כדי שלא להוציא שיחה בטילה כמאמר רז"ל סייג לחכמה שתיקה, גם תנאי אחר על כל דבת תורה שלא תבינהו תבכה עליו כל מה שתוכל.

גם עלית הנשמה בלילה לעולם העליון שלא תשוט בהבלי העולם תלוי שתישן בבכייה, ומידת עצבות מגונה עד מאוד, ובפרט להשיג חכמה והשגה אין לך דבר מונע השגה יותר מזה. גם בענין השגת האדם אין לך דבר שמועיל כמו הטהרה והטבילה שיהיה האדם טהור בכל עת ומורי זלה"ה עם היות שהיה לו חולי השבר שהקור מזיק לו עכ"ז לא היה מונע מלטבול בכל עת: עד כאן [חלק מ]לשונו. כמובן שישנם דברים ברשימה הנ"ל שכלל לא ניתן להשיג אותם בדורות השפלים שלנו, ולפיכך הקילו חכמי הקבלה האחרונים קצת את הדרך לחכמת הקבלה, אבל בעיקרון הדברים הנ"ל הם המורים את הדרך הנכונה לקביעה אם אפשר ללמוד קבלה.

ובעיקר הסעיף הזה: "צריך שיהיה עמל בתורה פרד"ס שנאמר או יחזיק במעוזי ואל יחשוב שיגלו לו רזי התורה בהיותו ריק כדכתיב יהב חכמתא לחכימין". אחרת, זה מסוכן לא רק לנשמה אלא גם לגוף. לעתים, המבוא ההתחלתי להתקרב ליהדות מתחילה דרך המיסטיקה, ולכן אפשר להורות היתר לצורך שעה ללמד קבלה גם לציבור שאינו אמון כל כך על הדברים הנ"ל, אולם כשכבר זכו להתקרב יש להקדים את הלימודים בפשט התורה, ורק אחרי הרבה שנים של יגיעה ועמילות בתורה ניגשים ביראה ובחרדת קודש ללמוד את חכמת הקבלה. בברכה ובהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה