אמונה

אמונה

  • כ"ב אלול התשע"ט
אא

שאלה

כבוד הרב שלום , אני יהודיה מאמינה מאז שנולדתי אני מכירה את עצמי אני בדת כל שנה ושנה אני עוד מתחזקת אבל הגעתי לגיל שאני כבר חושבת בעצמי ולא מה במשפחה מכתיבים
אני נשואה עם ילדה אבל עדיין עולות לי שאלות בדת האם זה האמת ? האם זה נכון לי או נכון בכלל ?
אם ה' באמת מקשיב לי ואיך זה שיש בחירה חופשית אם ה' יודע מה נבחר בסופו של דבר ? תודה רבה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 

היהדות היא המקור לדתות הגדולות ביותר לעולם.
כל אלפי הדתות שיש בעולם הן אליליות, מאמינות בפסלים ואלילים גשמיים, וודאי לא מייצגות אמת. תורת ישראל היא זו שגילתה לעולם את האמונה בא-ל אחד נצחי ואינסופי. לכן שתי הדתות הגדולות בעולם, הנצרות והאסלאם, חיקו את תורתנו הקדושה והתבססו עליה.

 

נוסף על זאת, תורת ישראל היא היחידה בעולם שמבוססת על התגלות אלוקית בפני עם שלם (יציאת מצרים, עשרת המכות, קריעת ים סוף, מעמד הר-סיני ועוד, נסים בסדר גודל המוני שנעשו לעיני מיליונים), ולא בפני יחידים. 

לאף דת אחרת אין התגלות אלוקית בפני עם שלם.

ה' נגלה פעם אחת בהיסטוריה למסור את הוראות היצרן שלו בפני עם שלם, ולכן ספר התורה של העם היהודי הפך לספר התורה המפורסם והמשפיע ביותר באנושות. עם ישראל שרד 3300 שנה למרות הרדיפות אחריו, בעוד כל האימפריות הגדולות שרדפו אחריו נכחדו כלא היו. אנו יודעים את סוד נצחיותו.

 

חפשי בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקראי חוברת מחזקת באמונה, המתארת דו-שיח בין בורא עולם לאתאיסט על שאלת מציאות הבורא ואמיתות התורה, הבחירה והידיעה, ועוד.

 

לגבי שאלת הבחירה והידיעה:

יש לנו בחירה חופשית וזו עובדה, הרי אנו בוחרים בעצמנו אם לקיים את המצוות או למרוד חלילה, ועובדה שיש חוזרים בתשובה ויש יוצאים בתשובה, מה שלא תמצא אצל בעלי חיים שאין להם בחירה כלל. כך שגם אם איננו מבינים את התהליך של הבחירה והידיעה - זו לא קושיה, שהרי אפילו את המוח אנו בקושי מבינים, קל וחומר את בורא עולם.
ובמענה לשאלתך:
אלוקים איננו אדם, וכשאומרים שהוא יודע את העתיד - אין הכוונה לידיעה אנושית. אלוקים רואה את העתיד מהסיבה הפשוטה שהוא יתברך נמצא בעתיד, הוא נמצא בכל זמן - בעבר בהווה ובעתיד בו-זמנית, שהרי הוא אינסופי ונצחי. במילים אחרות, אתה ברגע זה בוחר בחירות גם בעבר וגם בהווה וגם בעתיד, ואלוקים רואה את כל הבחירות שלך בו-זמנית - רק לאחר שאתה בוחר אותן, ובכל רגע אתה עשוי לשנות את הבחירות שלך - ואלוקים תמיד יהיה מודע למה שאתה בוחר, כי הוא נמצא בכל הזמנים. מאחר שאלוקים אינו תלוי בזמן - הוא אינו קובע מה יהיה, אלא רק צופה בכל הבחירות מבלי להתערב בבחירה. כדי להבין עניין זה לעומקו, קראי את החוברת "שיחה גורלית".

 
בברכת שנה טובה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אמונהבירור אמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה