האם ה' זן גם את החתולים בחסד וברחמים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

קודם כל ולפני הכל, אני מביעה את הערכתי העמוקה להתייחסות לכל שאלה ולגישה הרצינית שלכם!! בקשר לתשובה בקשר ל"הזן את העולם כולו בחן וכו"` האם התשובה שלך רלוונטית גם לחתולי רחוב , אותם אני רואה לעתים מסתובבים רעבים וכחושים, שבגלל האדם זהו מצבם שהרי השם מפרנס מביצי כינים ועד ראמים, אם אני מצטטת נכון...וגם דואג לבני עורב אשר יקראו... שאלה שנייה, האם חשוב לשים מטפחת לא מרושתת, שתהיה אטומה לגמרי ג. והאם מותר שכמה שערות יציצו מאחור אם אני חובשת למשל כובע קסקט ד. האם האשה חייבת בברכות השחר, קריאת שמע כולל ו"אהבת"... ואז תפילת שמונה עשרה ה. האם יש לה חובה לתפילות נוספות במשך היום ו. האם מותר לי להדפיס ציטוטים מברכות כדי לשלוח לחברה באימייל בתודה מראש מרגלית

תשובה

שלום

א. בשאלה לגבי החתולים [שעל הרוב הם די מסתדרים] תשקלי גם את ענין הגלגולים, ואאתיק לך קצת מלשון המקובלים: "הענין דע, כי ד` בחינות יש בעולם השפל, והם דומם, וצומח, ובעל חי, והאדם, והם זה למעלה מזה, ודע כי גם הדומם יש בו חיות ורוחניות שאם לא כן לא היה העפר מוציא זרעים אם לא יהיה בו חיות ורוחניות, אמנם חיות הצומח הוא למעלה ממנו, וחיות הב"ח למעלה מהם כנודע, וחיות האדם למעלה מהם.

והענין שאחר שהנשמה היא קדושה ועשתה פעולות הבעל חי כמו הבהמות והלכה אחר האכילה והשתיה והמשגל לזה כשימות זה האדם יחזור ותכנס נשמתו בבעל חי, ואם היה יותר רע יורידו אותו בצומח, ואם היה יותר רע יורידו אותו בדומם, ואדם אחר שיש לו קורבה עם נשמתו מתקן אותו ומוציא אותו מהמיצרים האלו, אם מהצומח אם מהב"ח שהוא אסור שמה...".

וכמובן שכל בדל של יסורים בעולם הזה מעבירה הרבה הרבה מהעוונות ומאי הנחת בעולם הבא. ומכל מקום, עך אף כל הנ"ל, מצוה על האדם כשרואה חתול רעב או בעל חי אחר רעב, לרחם עליהם וליתן להם משהו לאכול שכך כתוב ורחמיו על כל מעשיו, וכמסופר בתלמוד שרבי יהודה הנשיא קיבל עליו להתייסר בכאב שיניים בכדי לכפר על מה שלא ריחם על בעל חי שהצטער, כשהיה בידו לסלק את צערו.

ב. אינני יודע בדיוק לשער את דרגת האטימות הנדרשת, בהלכה נפסק שהמטפחת צריכה להיות מכסה את השער באופן שהשער לא יראה בין החורים שבמטפחת, אם רק בעיון מקרוב נראה השער, אין זה בכלל שער מגולה.

ג. מותר מעיקר הדין.

ד.חייבת בברכות השחר, אח"כ קריאת שמע, ואח"כ שמונה עשרה. אשה ספרדיה אין לה לברך הברכות שלפני ואחרי קריאת שמע, ככה מורה מרן רבי עובדיה יוסף שליט"א.

ה. אין חובה להתפלל תפילה נוספת, אם שהרבה נשים נהגו להתפלל עוד תפילה, או מנחה או ערבית. ו. מותר. ותזכי למצוות. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה