שירות לאומי או סמינר

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד כבוד הרב שלום, ראשית-אציין שאין בפי מילים לתאר עד כמה גודל השאלה ובודאי התשובה חשובים בעבורי! אשתדל להחליט עפ"י תשובה של כבוד הרב מה לעשות.. אז ככה-אני ....,לומדת באולפנא דתי לאומי מבית מסורתי. ...התחלתי להחשף להתעניין ולהמשך לעולם החרדי. אט אט הייתי בטוחה שזה בית שאני רוצה להקים ולזכות בחתן תלמיד חכם. השנה, צריך לעשות את ההחלטה הגורלית-לבחור האם לעשות שירות לאומי או סמינר ההחלטה היא כה גורלית בעבורי מכייון שהרי ברור וידוע שלאן שאני אלך,זה לא רק השנתיים האלה של שירות,או לימוד בסמינר, כי אם דרך חיים שאמשיך בה ואתגלגל ועל פיה אבנה את חיי וביתי. לכן,אני משקיעה שעות ע"ג שעות במחשבה עמוקה-מה לעשות! אנסה להעלות כמה סיבות לאי ההחלטה שלי- 1.אם אני עושה את כל הדרך,לא משנה לאיזה כיון,זה רק ע"מ בעז"ה לזכות בבעל טוב,ירא שמים,שלומד תורה.זה ברור לי. לכן-חשבתי שרק אצל החרדים זה ככה. המזרחי יותר "חפפיפניק"... אבל אט אט מתגלה לי,שישנם בחורים במזרחי שגם לומדים תורה,ואפילו תלמידי חכמים. 2.קשה לי עם כל הסתירה המטורפת הזאת בנוגע למדינה ולציונות. אני לא מסוגלת אפילו להצדיק אחד מהם. שניהם נראים לי כ"כ נכונים! חזרתי עכשיו ממסע לפולין-איך היינו מסתדרים ללא מדינה! מפוזרים בגולה! 3.המסגרת החרדית קצת מאיימית עליי..גם בגלל היותי נחשבת "חוזרת בתשובה" ואז אני יסווג- הבית,האולפנא שלמדתי, וכו` וכו`.. מצד שני-המזרחי פשרני בשבילי.. אני לא מוכנה לתנועות מעורבות,ולהתפשרויות.. בקיצור-זה לא כ"כ משנה לי מה אני אחליט לעשות עכשיו,אני מוכנה לעשות מה שצריך ע"מ לזכות בהקמת בית של תורה,בית ירא ד`. אבל בדרך שלי..בעצם,זה מאודדדד משנה, אני קצת מפחדת להתחרד פתאום..ומצד שני-אני מפחדת להתחרט שפשוט המשכתי איפה שאני... אבל כן יש בחורים טובים בדתי לאומי שאפשר להקים גם איתם בית של תורה ויראת ד`. עוד שאלה-הבנתי שאסור לעשות שירות לאומי וזה מוצדק,אבל מה לגבי מדרשות לומדים תורה ומעבירים סמינריונים..האם זה בסדר אסיים בבקשה אחת-מהתחלת כל התהליך עברתי תהליך מייגע-פניתי למס` רבנים משני המגזרים וברור שכל אחד לי לפי הדרך אליה הוא משתייך. אני לא יכולה להחליט ככה! והרי כל רב צודק.. בבקשה,פקח מעט את עיני.. המכתב שכתבתי מסכם טלטלות של 3 שנים בערך.. תודה רבה

תשובה

בס"ד שלום,

ראשית אציין שגם בפי אין מילים לתאר עד כמה ההתלבטות שלך חשוב לא רק בשבילך, אלא גם בשבילי ובשביל כל העם היהודי, כולי תקווה שבורא עולם היודע ומכיר את ההתלבטות הגורלית שלך ינחה אותך בדרכך הנכונה. זה לא רק עניין השירות הלאומי, ולא רק דרך החיים שעמה תמשיך, זה גם נוגע ישירות לבנייך ובנותייך שתזכי להביא לעולם, באיזה מסגרת הם יהיו, ואם הם יהיו תלמידי חכמים, ואם פני הבנות שלך יאירו בחן יהודי טהור ויבנו בתים של קדושה, וכו` וכו`.

ובכן, ההיסטוריה שפטה, שאע"פ שיש במגזר הדתי לאומי תלמידי חכמים, מ"מ ההגנה על הבנים והבנות שגם הם יהיו כך, לא קיימת שם, מאחר והנוער במגזר הזה חשוף לגמרי לתכנים מהציבור הכללי, ואין כל ערובה ושמירה על הדור הבא שיהיה לו שכל לשאוף להיות כמו ההורים שלו, המלחמה בין היצרים אצל הנוער במגזר זה הוא מלחמה איומה ונוראה שהפילה הרבה חללים, ויש אף שיאמרו ויוכיחו מספרית שהרוב לא עמד במלחמה זו בהצלחה.

לעומת זה, במגזר החרדי, ההגנה על הדורות הבאים קיימת כמעט במאה אחוזים, ועושים כל הזמן מאמצים שזה יהיה במאה אחוזים, גדולי ישראל בעלי רוח הקודש שהיו רובם ככולם במגזר החרדי הראו את הדרך והשיטה איך לבנות מסגרת שתהיה ערובה לקיום התורה במידה הכי מצויינת כפי שהיה קיים בכל הדורות כולם.

והם אכן גדלו והצליחו וגם עשו פרי. כיום כבר כולם מסכימים שהטלויזיה והאינטרנט הם אם כל חטאת, והחכמה של גדולי ישראל בראשית התהוות כלים אלו, להתנתק מהם טוטאלית, וההחלטה הגורפת המקויימת הלכה למעשה, אף שזה נראה כפאנאטיות, היא ששמרה על הערכים הטהורים שעליה מושתת בית בישראל כפי שאת רואה אותה משתקפת מבין הספרים הק`, ואכן, רבים רבים במסגרת הדתית המקבילה, הכירו ומכירים בכך, ויש ביניהם הרבה שעושים את המעבר, והעיקר בעניין אינו ברמת ההישגים והידע בתורה, אלא ברמת יראת השמים !!!.

שלא לדבר על השאיפה לעליה בדרגות העליונות של התורה הקדושה, במעלות ובמידות כפי שהן מפורטות בסולם הידוע של רבי פינחס בן יאיר, ברור, כי השאיפה הזאת אצל הצעירים רווחת מאוד בציבור החרדי, לעומת הרווח במגזר המקביל. תתבונני טוב, הרי בהתבוננות אחורה, ברור שהיהדות נשמרה עד היום במשך הדורות אך ורק בצביון הנקרא כיום `חרדי`, לא היה צביון נוסף ליהדות אורתודוקסית, כל הספרים התורניים הנמצאים בארון הספרים היהודי נכתבו אך ורק על ידי אנשים שהלכו במצביון היחידי שהיה אז כמו הצביון ה`חרדי` כיום, הצביון הדתי זוהי חידוש של המאה האחרונה.

השילוב, בין תורה ומדינה, הנסיון לשמור על החילונים, הנסיון - להתערות עם החברה הכללית מבלי לעזוב את היהדות, אחרי שישים שנות מדינה וציונות, אפשר כבר לקבוע שהנסיונות אלו לא עמדו במבחן התוצאות. מבלי להתייחס לאלו שנפלו במהלך הנסיונות, היה אפשר לומר שהיה כדאי לערוך את הנסיון הזה, מכיון שהיו מעטים מגדולי ישראל שבתחילת הדרך שקלו שהנסיונות והשילובים האלו יכולים להצליח, אולם, עם קבלת התוצאות היה כדאי לצד המפסיד לברך את צד המנצח, -כפי הנהוג בכל התמודדות-, ולהכיר בצדקת דרכם של גדולי ישראל [כולל הרבנות הראשית לישראל] שהורו בשעתו כי `שירות לאומי` היא בכלל `יהרג ואל יעבור`, וחבל שזה לא נעשה, אלא ההיפך, קידשו את ההפסד ועשו את זה כדרך ראויה ואף מועדפת.

מה שכתבת על הרגשתך על המדינה, היא ההרגשה שלי, והיא ההרגשה אצל `רוב` המגזר החרדי, אכן הקב"ה ריחם עלינו ועל המצב שלנו בפולניה, בגרמניה, בבוכרה, בסודן, ובתימן, והוא זה שנתן לנו את המתנה הנפלאה ששמו `ארץ ישראל` שבה נוכל להתגורר ולעבוד את הקב"ה עד היום בו נשמע את קול המבשר.

אין לנו כלום נגד זה, יש לנו רק נגד ראשי הציונות שבבחירתם הרעה עשו מארץ ישראל כלי להעברת יהודים על דתם, כידוע ומפורסם, שלולי הם, שגרמו במישרין לירידת רוב העם היהודי משמירת תורה, כבר מזמן היינו נגאלים בגאולה השלימה, אי אפשר כלל לתאר את המצב אילו הייתה השבת נשמרת בחוצות מדינת ישראל כולה, איי כמה חבל, ועד כמה פיספסנו..... ההשתלבות בציבור החרדי מאלו שהיו דתיים, אינו קשה בהשוואה להשתלבות חוזרים בתשובה, הרי מושגי השבת והכשרות מוכרים לך פחות או יותר.

לימוד במדרשה יהודית – אותנטית [חרדית] ברמה, תרומם אותך ותיתן לך רוח גבית להחלטות הגורליות, תמצאי שם חברה שמתלבטת בדיוק בבעיות שלך, יש שם גם עזרה בעתיד למציאת זיווג הגון כאוות ליבך, תעלי ותצליחי. זכרי, כי ההחלטה הגורלית, נשארת בסופו של דבר רק אצלך, אבל בשם הדורות שלך, אנא ממך, זוהי גם החלטה גורלית בשבילם, גם בשבילי כמו לכל העם היהודי, וגם... לסבא שלך מלפני כארבעה דורות שללא שום ספק היה יהודי חרדי. כל מי שהיה פשרני לפני ארבעה דורות כבר לא נשאר ממנו כיום שום זכר בעם היהודי.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה