בריאת אדם וחוה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אדם נברא זכר ונקבה, ורק לאחמ"כ הקב"ה הפיל עליו שינה והפריד בין הזכר לנקבה. 1. מדוע אחרי ההפרדה קוראים לזכר "אדם` זאת אומרת באותו השם בו נקראו הזכר והנקבה גם יחד הוא נקרא אדם באותו השם בו נקראו שניהם כשהיו מחוברים בעוד הנקבה קבלה שם חדש 2. כשהם מתעוררים אדם מזהה את חוה כחלק שנלקח ממנו, וקורא לה "חוה", מדוע אדם הוא זה שמכיר אותה כחלק ממנו, הדבר נותן תחושה שגם לפני הקללה הם לא היו שווים.

תשובה

שלום

אתהאת בוודאי מתייחסת לנידון לפי השיטה האומרת כי בהתחלה נברא האדם עם פנים בשני הצדדים ואחר כך ננסרו הצורות לאנשים נפרדים, וכשיטה המבוארת בתלמוד (עירובין יח א), שכן לפי השיטה שאדם הראשון נברא עם זנב כמו של בעל חי, ואח"כ הורידו ממנו את הזנב וממנה יצר הקב"ה את האשה הרי מובן למה האדם נשאר בשמו הקודם, ולא האשה, וכן מובן למה מרגיש האדם את חוה כחלק ממנו ולא להיפך.

אבל האמת הוא שגם לפי השיטה שהאדם נברא עם שני פנים ואחר כך עשה הקב"ה נסירה בין הצורות, מבואר בתלמוד (עירובין יח ב) כי הזכר הלך כשפניו קדימה, וצורת הנקבה היתה מצד אחוריו, כך שצורת הזכר הלך קדימה מה שגרם כי צורת הנקבה תלך אחורה, ולא שהיו בין הצורות ניגוד רצונות, שהרי היו יחידה אחת עם רצון אחד, אלא שבפועל כשהאדם הלך היתה צורת הזכר מהלכת כשעיניו צופות קדימה, ומכך נראה שגם אז היתה צורת הזכר הצורה העיקרית. ולכן הוא זה שנשאר עם השם הקודם, וחוה היא זאת שפרשה מן האדם, ולא האדם פרש מחוה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה