מדוע אלוהים ברא הרג בין בעלי חיים ?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בשיחת חג עלתה שאלה מדוע אלוהים ברא הרג אכזרי בין בעלי חיים - נחש בולע עכבר עד שזה נחנק למוות, חיות טורפות אחת את השניה באכזריות רבה, ועוד - האם בורא עולם לא יכול היה לברוא עולם בו חיות היו ניזונות מצמחים

תשובה

שלום וברכה

לפי העולה מהפסוקים וכן בירר הרמב"ן (בראשית ט ה, ויקרא כו ו) שבתחלת הבריאה נבראו החיות והבהמות בטבע שלא יטרפו טרף אלא יאכלו רק מהצומח, כמו שהיה דין האדם לפני המבול שלא הורשו לשחוט בעלי חיים והיה מאכלם דווקא צמחים, ורק אחרי שהרבו בני האדם לחטוא וסיבת החטא מבואר בתורה ובמסכת סנהדרין כי לבם בטח בהם מאוד מאוד וגבה יצרם עד להשחית, כתוצאה ממה שלא היה אז סבל ממחלות הנובעים בעיקר משינויי האקלים בעונות השנה – דבר שלא היה לפני המבול, והיו עשירים מאוד, ולכן גזר הקב"ה על האדם שכשיחטא ויסור ממנו צלם האלוקים יורשו בעלי חיים לטרוף אותו למוות, ואז שם הקב"ה בטבע בעלי החיים שיתאוו לבשר, ולא מנע אותם מלטרוף אחד את השני וכך יגבה הקב"ה את החוב מהחוטאים בבני האדם.

ולעתיד לבוא – מבאר הרמב"ן – יחזור הטבע למצב שלפני החטא ויתקיים מה שנאמר והשבתי חיה רעה מן הארץ, שישבית אותם ממנהג הטרף, וזה לשונו:

"כי תהיה ארץ ישראל בעת קיום המצות כאשר היה העולם מתחילתו קודם חטאו של אדם הראשון אין חיה ורמש ממית אדם, וכמו שאמרו (ברכות לג) אין ערוד ממית אלא חטא ממית, וזה שאמר הכתוב (ישעיה יא) (ו) וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם: (ז) וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן וְאַרְיֵה כַּבָּקָר יֹאכַל תֶּבֶן: (ח) וְשִׁעֲשַׁע יוֹנֵק עַל חֻר פָּתֶן וְעַל מְאוּרַת צִפְעוֹנִי גָּמוּל יָדוֹ הָדָה: (ט) לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה` כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים: כי לא היה הטרף בחיות הרעות, רק מפני חטאו של אדם כי נגזר עליו להיות טרף לשיניהם, והושם הטרף טבע להם גם לטרוף זו את זו, כידוע, כי בטרפם האדם פעם אחת יוסיפו להיות רעים יותר".

"והנה בבריאתו של עולם נאמר בחיות שנתן להם העשב לאכלה דכתיב (בראשית א ל) ולכל חית הארץ ולכל עוף השמים ולכל רומש על הארץ אשר בו נפש חיה את כל ירק עשב לאכלה, ואמר הכתוב "ויהי כן", כי הוא הטבע אשר הושם בהם לעד, ואחר כך למדו הטרף פני החטא הממית כאשר פירשתי וכשהותר שחיטת בעלי החיים לבני נח אחרי המבול והזהיר על האדם (שם ט ה) ואך את דמכם לנפשותיכם אדרוש וגו` את נפש האדם, ולא נפש חיה מיד חיה בחברתה, נשארו על מנהגם לטרוף ובהיות ארץ ישראל על השלמות, תשבת רעת מנהגם ויעמדו על הטבע הראשון אשר הושם בהם בעת יצירתם, ועל כן אמר הכתוב על ימי הגואל היוצא מגזע ישי, שישוב השלום בעולם ויחדל הטרף ורעת הבהמה וכל הרמש כאשר היה בטבעם מתחילה".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה