מדוע במלחמה מותר להרוג אנשים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כי תצא למלחמה נאמר בתנ"ך ועוד דובר רבות לאורך כל התנך על נושא זה, החל ממלחמות האחים וכלה במלחמות העמים ומלחמות הדת, השאלה היא נאמר שופך דם האדם דמו בנפשו כלומר כל האדם באשר הוא אדם,למה במלחמה מותר לשפוך דם זה ולפעמים אפילו מצווה.האם חלילה כך מנהגו של עולם כמו חיות הטרף שהחזק שורד. איפה כבוד האדם שנברא בצלם.

תשובה

שלום

האתר היה בחופשה לחג, ולכן האיחור בתשובה. ובכן, העמים הקדמונים שהשחיתו את דרכם והביאו את העולם לעברי פי פחת, ושחיתות מהסוג הגרוע ביותר הועברו מן העולם על ידי הקב"ה בעצמו, באופן ניסי לחלוטין, וכמו שהיה בדור המבול ודור הפלגה ואחר כך בסדום ושכנותיה. כל זה היה לפני שנבחר עם מכלל העמים שיהיו עושי רצונו של הקב"ה ושומרי משמרתו, משנבחר ישראל לעם הנבחר, רצה הקב"ה שכילוי הרוע ושמירת העולם מהשחתה תהיה בידי עמו דוקא, בדרך הטבע, וכך יצא תועלת שהעם הנבחר עצמו בהיות עסוק בביעור הרוע יהיה שמור מכל חדירה של שחיתות ויישמר אצלם טוהר המידות בדרגה הכי עליונה.

עמי כנען שיבו בארץ הזאת לפני שהכניס יהושע את עם ישראל לכאן, השחיתו את דרכם באופן הכי נוראי, גילויי הארכיאולגיה מגלים כי העבודות הזרות שמילאו את הארץ מפה לפה כללו רציחות ותועבות מהסוגים הגרועים ביותר, וכמפורש בתורה כי גם את בניהם ובנותיהם ישרפו באש לאלהיהם, בנוסף לכך היו מעורבים באלהי הארץ המון זנות ועריות באופן מבהיל ומבחיל כל נפש נקיה, ולכן, ורק משום כך, ציוה הקב"ה את עם ישראל לכלות את עמי כנען מן הארץ באופן שלא יחיו כל נשמה, וביארו חז"ל שלכן השתהו עם ישראל ארבעים שנה במדבר מפני שעדיין לא נתמלאה הסאה של העוונות של יושבי הארץ, ומשמילאו את הסאה, ולא חזרו בהם מדרכיהם הרעים, לא היתה ברירה אחרת אלא להעביר אותם מהעולם, בכדי לשמור על ערכי האנושות, וצביון העולם.

לולי העם הנבחר היו אלו נענשים באש וגפרית מן השמים כמו שהיה בסדום, אולם מכיון שכבר היה עם נבחר בעולם, נבחרו אלו להיות עושי רצון הקב"ה ולהעביר את הרוע וההשחתה מן העולם, ועל ידי כך יתחשל רוח עם ישראל לעמוד בפני חדירה מתועבות הגויים בעולם.

רק משום שלא קיימו בני ישראל את צו הקב"ה בשלימות ולא כילו לגמרי את עמי כנען מן הארץ, ולעתים אף כרתו עמם ברית, לכן, המצב התדרדר והתדרדר עד שרוחות התועבה חדרו גם אל בני ישראל, עד שהוצרכו לגלות מן הארץ בחורבן בית ראשון, וכל זה ביארו הנביאים הרבה פעמים בספריהם הק` המלמדים אורחות חיים לשעה ולדורות. רחמים על משחיתי עולם הוא אכזריות, ואכזריות על משחיתי עולם הוא ערך נעלה וטהור וכולו רחמים על העולם וברואיו. צא וראה מה קרה כשהעולם עמד מן הצד וחס על גזע הארי בגרמניה, אין אכזריות יותר גדולה מזה, ואכן על כך יתנו הגויים כולם את הדין בעמק יהושפט במהרה בימינו. בהצלחה וחורף בריא - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה