עין הרע, מהי, ואיך היא פועלת?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

1)מהי עין הרע?ולמה היא גורמת?ואם יודעים מי עושה(דוגמא:אח שאנו יודעים שמקנא ומשווה כול הזמן,אז מה עושים?הרי לא מתנתקים ממשפחה? 2) עין הרע על אדם משמע שאותו אדם חטא, עשה משהו לא בסדר? 3)האם עין הרע חל גם על ילדים ותינוקות? דוגמה תינוק שנולד יפה וכולם אומרים איזה יפה,שיגדל בטח יהיה חתיך האם זה גם יכול להשפיע לרעה?

תשובה

שלום

ובכן, ל`עין הרע` יש הרבה משמעויות והסברים, ברור שהדבר קיים והוא מעוגן בהרבה מקורות תלמודיים ומדרשיים, עד כדי שלפי התלמוד (בבא בתרא ב ע"ב) אסור לאדם לעמוד בשדה חבירו בשעה שהיבול צמחה בשיא תפארתה, פן יזיק את היבול בעין הרע. מעודי לא הבנתי את העניין על בוריו, עד שהאיר הקב"ה את עיני וראיתי בספר זרע קודש, להגאון הקדוש מראפשיץ זי"ע (פרשת ויצא) שמקרב את הדברים אל השכל.

וכך הם דבריו: "עין הרע בא מזה, כאשר אדם רואה איזה דבר נאה, או איזה הצלחה ממונית בחבירו, או הצלחה בבנים, או בגבורה, או בכל מעלה שהיא, והרואה מתפעל על המעלה הזאת, אע"פ שהוא מתפלא מתוך אהבה רבה, מכל מקום הוא גורם רעה לבעל המעלה, וסיבת הדבר, כי מאחר והקב"ה הוא ברא את האדם והוא זה אשר הנחיל את המעלות אשר ניחונו בהם בני האדם, לכן אילו היה זה שרואה את המעלה בחברו מתבונן בדעתו שזה הכל מהקב"ה הרי לא היה מתפלא כלל על מעלתו של חברו, כי מה שייך לתמוה על מידת תפארתו של הקב"ה שיצר את כל העולם ואת כל אשר בו מאפס ואין, הרי כל מעלה שאנו רואים היא בעצם תפארת להקב"ה או דמיון לחכמתו של הקב"ה שהאציל בצלמו כדמותו באדם התחתון, ובזה שהרואה כן מתפלא, למשל, על הצלחת היבול, או הצלחת החבר בבנים וכו`, והוא שוכח מלהחזיר הכל להקב"ה ולומר "אה, איזה חכמה נתן הקב"ה לאיש הזה", אלא הוא מתבונן במעלה של החבר כאילו החבר הוא בעל המעלה והגדולה, וזה גורם להפריד את הצלחתו של החבר מהשורש, מהמקום שהוא באמת, וזהו ההגדרה של "עין רע".

והדרך הנכונה כשרוצה להסתכל במעלות והצלחות בעין טובה, הוא כשיזכור ולא ישכח ממי בא זה המעלה, ומי הנחיל אותה לאדם הזה, ואז הוא כלל לא יזיק בראייתו, אדרבה. והוא מביא בדבריו כי שמע מצדיק קדמון סגולה לעין הרע להסתכל כלפי מעלה, והוא מפרש שכוונת הצדיק היה לעניין הזה שכשיגביה את עיניו למעלה הוא יזכור מי המביא את כל ההצלחות, ובכך יחזק את הדברים ויקשר אותם לשורש, וההצלחה יגבר ויעלה. ובביאור זה למדנו כי, אכן, יש בכח אדם להזיק בעין הרע אפי` לבן שלו שהוא כל כך שמח בהצלחה שלו, אם הוא מתבונן במעלה כאילו הוא של הבן, ושוכח מי הוא זה שיצר והנחיל אותה, יש בכוח הראייה הזאת להזיק, ה` ישמור. ואין לזה קשר כלל אם זה שמתבוננים עליו חוטא, או צדיק, כיון שהדבר בא מצד המתבונן, ולא מצד זה שמתבוננים עליו.

אכן ישנם צדיקים גדולים מאוד שהם קשורים כל כך לבורא עולם, והם ממש בטלים אליו, ואינם מרגישים בשום מעלה עצמית כלל, לאלו אי אפשר להזיק בעין הרע, מאחר והוא ההיפך הגמור ממה שעין הרע מסמל, לפי מה שנתבאר כאן. ונראה לי שבאמת מצוה לפרסם דברים אלו, כי יש הרבה הורים ואחים שאוהבים מאוד אחד את השני, אולם בהתבוננות לא נכונה, אפשר להגיע למה שנקרא "עין הרע". וה` ישמור את כולנו מעין הרע, ויברך אותנו במתנה הנפלאה של "עין טובה".

בהצלחה ובברכה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה