מחיקת שם השם בשביל שלום בית

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד כבוד הרב שלום. ידוע כי ד` מתיר למחוק את שמו בשביל שלום בית, מה זה אומר למחוק את שמו? אם אפשר לתת דוגמא לכך . שאלה נוספת. עד היכן הגבולות של אישה כשרה העושה את רצון בעלה? אני הבנתי שזה עד שזה סותר את רצון ד`, אך מצד שני נאמר שמותר למחוק את שם ד` במקרי שלום בית. אשמח אם הרב יוכל ליישב לי קושייה זו.

תשובה

שלום

חס ושלום אסור למחוק שם שמים בשום פנים ואופן.

מה שאת מצטטת הוא חלק ממצוות התורה בזמן שבית המקדש היה קיים, באשה שהיא מוגדרת `סוטה` דהיינו שבעלה חושד בה שיש לה קשרים אסורים עם אנשים אחרים, והוא מזהיר אותה שלא תלך עם זה וזה, ואם היא עברה על כך והלכה עם האיש הזר אזי היא נאסרת על בעלה מכח הספק שמא היו לה יחסים אינטמיים עם הגבר הזר, ובכדי להפסיק את המצב הלא ברור הזה,

 ציוותה התורה להביא את האשה לבית המקדש ולכתוב בדיו על גבי קלף את `פרשת סוטה` הכוללת ברכה אם היא לא חטאה, וקללה אם היא חטאה, ואחר כך טובלים את המגילה הזאת בתוך מים קדושים מבית המקדש וממתינים עד שכל ההכתוב על גבי חתיכת הקלף ימחק לתוך המים, ואחר כך נותנים לאשה לשתות את המים.

ומשנעשה כל זה מבטיחה התורה שאם האשה חטאה היא תמות על המקום במיתה מוגדרת מראש, ואם היא לא חטאה אזי היא תלד אע"פ שהיא עקרה, ואם היא לא עקרה תהיינה הלידות מהיום והלאה באופן קל ביותר.

 ולפי שהפרשה שכותבים בבית המקדש כוללת אף את שמו של הקב"ה ומ"מ ציוותה התורה למחוק את המגילה כפי שהיא, בכדי לסיים את מצב הספק והסכסוך שבין בני הזוג, מכך יש ללמוד גודל העניין שיש כשהשלום שורה בין בני הזוג שהרי בכדי להביא מצב של שלום בין בני זוג מוחקים שם שמים בפרשת סוטה.

ומשכך ברור, שאין היתר עכשוי למחוק שם שמים בכדי להביא שלום בית, זהו אך ורק כשזה נעשה במסגרת של קיום מצוות התורה של סוטה.

ואין היתר לעבור על איסור כל שהוא מן התורה ומדברי חכמים בכדי להתגבר על מחלוקות, מלבד האיסור לשנות לפעמים מן האמת שזה מותר במקרים מסויימים בכדי להטיל שלום בין איש לאשתו, ובין אדם לחבירו.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה