הלכות ומנהגים

האם צריך לתת לתינוק להמתין בין ארוחות?

  • כ"ג תשרי התשפ"ד
אא

שאלה

שלום רב, היום המדע מגלה שמוח התינוק אינו מושלם ובשל לגבי פעולות מסוימות כמו למשל יכולת להמתין. גילוי זה סותר את השיטה שאומרת שיש לחנך תינוק לחכות בין ארוחה לארוחה אפילו אם הוא מראה סימנים שהוא רעב. נראה לי שבזהר או דברי קבלה [?] כתוב שאסור לתת לתינוק לחכות כאשר הוא רעב ויש בזה אכזריות. שזה מחזק את הגילויים של המדע שאומרת שאין למוח של התינוק יכולת להמתין גם מבחינה פיזיולוגית ואם כן גם מבחינה נפשית. האם הרב יכול להאיר לי על הנושא. אני מודה לרב, בברכה, א. טאנג'י

תשובה

שלום וברכה,

לא נתקלתי במחקרים אלה, אך מכל מקום לא הייתי בוטח בהם יותר מדי - מפני שמדע הנוירולוגיה נמצא עדיין בחיתוליו, ואין לנו כל הבנה של אותות חשמליים במוח. זהו מדע שעוסק בעיקר בפרשנות, ומתחדש בכל יום.

איני יודע אם ראוי או לא ראוי להמתין כשתינוק רעב, ונטייתי לומר שאין להמתין - ודאי כשהוא קטן ואיננו מבין. זו שאלה שיש להשאיר למומחים. לא ראייתי התייחסות תורנית לשאלה זו.

על כל פנים, לדעה האומרת שיש להמתין: אפילו אם לא היתה שליטה עצמית בגיל הרך, מכל מקום ודאי יש לו זיכרון. כיוון שהוא זוכר שהמציאות לא נותנת מענה מיידי לצרכיו, דבר זה עשוי לעזור לו בבניית הרגלים בעתיד.

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:רעבתינוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה