האם רק ישראל נשענים על מי גשמים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שמעתי פעם מרב, שישראל היא המדינה היחידה שנשענת אך ורק על מי גשמים האם זה נכון? כי כל המדינות נשענות על מי גשמים. למה התכוון?

תשובה

שלום

אני לא יודע בדיוק על מה הסתמך הרב שאמר מה שאמר. פשט מה שכתוב בתורה (דברים יא) כי הארץ אשר אתה בא שמה לרשתה לא כארץ מצרים הוא אשר יצאתם משם אשר תזרע את זרעך והשקית ברגלך כגן הירק: והארץ אשר אתם עוברים שמה לרשתה ארץ הרים ובקעות למטר השמים תשתה מים: ארץ אשר ה` אלוהיך דורש אתה תמיד עיני ה` אלוהיך בה מראשית השנה ועד אחרית שנה:

ביאור המפרשים על שני אופנים, רש"י פי` את העניין לשבח ארץ ישראל ביחס לארץ מצרים שיצאו משם, שהיו צריכים לטרוח ברגליים למלא ממי הנילוס ולהשקות את השדות, מכיון שבמצרים כמעט ואין גשם יורד, אבל בארץ ישראל לא יהיה צורך לטרוח מאחר והגשם ישקה את הגבוה ואת הנמוך כאחד.

ורוב המפרשים פירשו כי בארץ מצרים היה אפשר למשוך מים מהנהרות לתוך השדות אבל בארץ ישראל שהוא ארץ משופע בהרים ואי אפשר למשוך מים למעלה ההר, אין ברירה אלא להסתמך על הגשם, ולכן מזהיר הקב"ה שנעשה רצונו ואז לא ימנע מטר מן הארץ.

אבל אין כאן השוואה אלא ארץ ישראל כלפי ארץ מצרים, ולא ביחס לשאר ארצות. ע"פ הקבלה אכן יש כאן השוואה לכל הארצות בעולם, שארץ ישראל מקבלת מטר מהשמיים העליונים, שזהו הוראה על שפע אלוקי עליון, מה שאין כך בשאר ארצות שהם שותים מטר לא מן השמיים אלא מדרגא הרבה הרבה נמוכה יותר.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה