שאל את הרב - כללי

האם אפשר להיפטר ממיתת בית דין על ידי חזרה בתשובה?

  • י"ט אדר א' התשע"ט
אא

שאלה

שלום וברכה!

הבנתי שישנן עבירות שהעונש עליהן הוא מיתה בידי ב"ד. שאלתי היא מה קורה בזמן שהיה ב"ד אבל לא היה בית מקדש, אם האדם עושה תשובה עדיין נשאר בדינו הקודם? ואם נתכפר לו, למה לא כולם עשו זאת?

תודה רבה מראש!

תשובה

שלום רב,

אחרי חורבן בית המקדש בטלה הסנהדרין, וממילא לא היו הורגים חייבי מיתות בית דין (יעויין מסכת כתובות דף ל עמוד א).

כשבית המקדש היה קיים, והיו הורגים חייבי מיתות בית דין, גם אם אותו אדם היה חוזר בתשובה שלמה זה לא היה מועיל לו להיפטר ממיתת בית דין, וכמבואר במסכת מכות (דף יג עמוד ב).

ונאמרו בזה כמה הסברים מדוע לא מועילה תשובה שלמה כדי להיפטר ממיתת בית דין, ומהם:

א. המבי"ט בספרו בית אלקים (שער התשובה פרק ב, סוף ד"ה וכן בחלול) הסביר שלא מועילה תשובה להיפטר ממיתת בית דין, כי אין בית דין יכולין לחקור את לבו אם גמר תשובה בלבו אם לאו. וכן הסביר החיד"א בספריו טוב עין (סימן ו, ד"ה והנה אני, וד"ה ועל) ויוסף אומץ (סימן לה, ד"ה ולענין) ועין זוכר (מערכת מלקות אות כ, ד"ה זו) ושמחת הרגל על הגדה של פסח (לימוד ג', רמז שני, ד"ה ושוב). ועל דרך זה כתב הערוך השלחן העתיד (הלכות סנהדרין סימן נח סעיף ב).

ואף על פי שיתכן ואותו אדם חזר בתשובה, וא"כ איך בית דין יכול להורגו מספק? מכל מקום כיוון שאין לבית דין דרך לחקור לבות וכליות, מעמידים אותו בחזקת חיוב (וכן ראה בספר גליוני הש"ס מכות שם).

ב. בשו"ת נודע ביהודה מהדורא קמא (חלק אורח חיים סימן לה, ד"ה אלא ודאי) כתב להסביר, שגזירת הכתוב הוא שלא תועיל תשובה להיפטר ממיתת בית דין, שאלמלא כן בטלו עונשי תורה בכללן, ואין אדם שיומת בבית דין, כי יאמר חטאתי והנני שב, וכיון שהקב"ה רצה ליתן עונש מיתה על קצת עוונות כדי שיתיירא האדם מלעבור, לכן נחוץ הוא שלא תועיל התשובה להציל ממיתת בית דין. וכ"כ הרב יוסף שאול נתנזון זצ"ל בספרו יד שאול (סימן רמא אות ד).

וע"ע למהר"ל בספרו נתיבות עולם (נתיב התשובה תחילת פרק ב) ובספר תקנת השבין (סימן ח ד"ה ועיין) ובספר המאיר לעולם חלק ב' (דרוש ג' ד"ה ובזה) ובשו"ת משנה הלכות חלק ז' (סימן רנט, ד"ה ועל, וד"ה ולכאורה).

בברכה,

הלל מאירס

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תשובהבית דיןסנהדרין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה