הלכות ומנהגים

האם אני יכולה לחזר את אימי

  • ו' אדר א' התשע"ט
אא

שאלה

ראשית ברצוני לומר תודה על התשובות שלכם , זה עוזר לי מאד לקבל תשובה , וזה לא מובן מאליו תודה .
יש לי סוגיה שאני ואחיי מתעסקים איתה שנים , אנחנו מאד רוצים לעשות כיבוד אב , אבל מה קורה עם האב מנצל את טובנו לרעה , בזמנו לקח מאיתנו כספים ,והכניס אותנו לחובות , עסוק רק בעצמו ,ולא אכפת לו מהשלכות או מהחיים שלנו . חשוב לציין שהוא אדם חולה בנפשו שמרב גאוותו לא מוכן לקחת כדורים . וכל פעם שהוא מתקשר אנחנו חוזרים אליו והוא פוגע בנו קשות . וזה לצערי על קצה המזלג , שכן לצערי עשה עוונות רבות בחייו גם לסובביו ,איך ניתן בכל זאת לקיים את המצווה ?
בנוסף אני בתהליך התחזקות ,האם ניתן ללמד את אימי מצוות , לשון הרע , או שזה נקרא אי כיבוד כי מאז שהתחזקתי אנחנו פחות מרכלות
ולי זה עושה טוב בנפש .
האם זה מכבד אותה ?

תשובה

שלום וברכה

מאחר ואת כתבת שהוא חולה בנפשו הרי שאין מה להתלונן על חולה למה הוא חולה, החולה הוא חולה ולא יכול להשתנות. אין אפשרות להיפגע מחולה כי החולה לא פוגע ברצון לפגוע אלא שמחלתו גורמת לו לפגוע בכם ואין זאת באשמתו. מצווה ללמוד זכות על האבא שהוא חולה בנפשו בצורה קשה ולכן הוא מתנהג איף שהוא מתנהג ואין זה באשמתו. 

עוד יש לזכור שכאשר מכבדים את ההורים אין זה למענם אלא למען בורא עולם שציווה לכבד את האב והאם וכך הם דברי הרמב"םהלכות ממרים פרק והלכה ז עד היכן הוא כיבוד אב ואם, אפילו נטלו כיס * של זהובים שלו והשליכו בפניו לים לא יכלימם ולא יצער בפניהם ולא יכעוס כנגדם אלא יקבל גזירת הכתוב וישתוק, ועד היכן מוראן אפילו היה לובש בגדים חמודות ויושב בראש בפני הקהל ובא אביו ואמו וקרעו בגדיו והכוהו בראשו וירקו בפניו לא יכלימם אלא ישתוק ויירא ויפחד ממלך מלכי המלכים שצוהו בכך, שאילו מלך בשר ודם גזר עליו דבר שהוא מצער יתר מזה לא היה יכול לפרכס בדבר, קל וחומר למי שאמר והיה העולם כרצונו. 

לעניין האמא לא כל כך הבנתי את השאלה בכל מקרה בוודאי חלק מכבוד האב ואם הוא שלא לדבר לשון הרע ורכילות איתה.

אם הדבר לא ברור נא לכתוב לי שוב.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:לשון הרעכיבוד אב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה