איך נדע להאמין לסיפורי הגמרא?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב יש לי שאלהה.. אומרים שדוד המלך כתב את התהילים... אך קשה לי להאמין שהוא כתב בתהילים דברים שקרו שנים אחרי מותו...האם תוכל לעזור לי? ועוד שאלה..איך אפשר להאמין שכל מה שמסופר בגמרא על הצדיקים אמתת..הרי במרוצת הדורות סיפורים השתנוו..האם תוכל לישב לי סתירה זו בתודה.

תשובה

שלום שלומי

דוד המלך כתב את רוב ספר תהילים, יש כמה מזמורים שכתבו אדם הראשון, אברהם ,ועוד. בנוגע לאותם מזמורים שלא נאמרו במקור על ידי דוד יש מחלוקות בין המפרשים האם הוא רק צירף את אותם מזמורים, או שמא ברוח הקודש כיוון לאותם מזמורים שהם אמרו, גבי ארועים שקרו אחרי ימי דוד, אין חולק שאמרם בנבואה לגבי העתיד.

מה שמובא בגמרא זה לא רק על בסיס מסורת שקיבלו את הסיפורים האלה, אלא כך הבינו מתוך התורה עצמה , אתה צריך להבין שמדובר כאן באנשים שאין לנו כלל מושג בגדלותם האישית וברוח קודשם.

ואתן לך דוגמא- היום כל חכמי הדור מתבטלים לפני הרב יוסף שלום אלישיב שליט"א ומקבלים אותו לחכם והפוסק הגדול של דורנו, הוא עצמו מתבטל כלפי ה"חזון איש"(הרב אברהם ישעיהו קרליץ) שהיה בדור הקודם , הרב אלישיב כבר במשך תשעים שנות חיותו לומד ללא הרף בטהרה וקדושה במשך כל שעות היממה, אז מה כבר יכול להיות בחזון איש יותר? ובכל אופן החזון איש נחשב גדול יותר מהרב אלישיב , והחזון איש כלפי "החפץ חיים"שהיה בדור שלפני השואה(הרב ישראל מאיר הכהן מראדין) התבטל גם כן , וכל גאוני הדור של החפץ חיים התבטלו לפני, ואתה צריך להבין שבדור שלו היו קדושי עליון והם התייחסו לחפץ חיים כמלאך ממש, וכך הלאה עד שבגאון מוילנא למשל אין לנו כלל השגה איך היה נראה וכמה נוראה היתה דמותו וקדושתו, והגאון מוילנא אמר שיש לו השגה כיצד נראה תנא מימי המשנה, אבל ביהודי פשוט שהיה חי בימי בית המקדש הוא לא יכול לתפוס. מזה תבין עד כמה היתה גדולה חוכמתם וקדושתם של אותם דורות קדומים נוראי הוד.

כך שכאשר מוזכר סיפור בגמרא העומק של אותו סיפור והמשמעות שלו היא עמוקה ביותר , ולנו רק נותר לנסות לדלות מתוך אותם סיפורים קצת השגה וידיעה איך נראו אנשים שחיו בימים הללו.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה