מדוע ה' ברא את העולם אם הוא ידע שכך הוא יראה?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אם ה` יודע הכל מראש ויודע שעם ישראל לא יחזור בתשובה אחרי מכה כזו וכזו... לשם מה הוא עושה זאת? לשם מה ה` כועס? הרי ה` הוא לא בשר ודם... הוא יודע הכלל!! כל מה שיהיה בעתיד... לפעמים בתנ"ך מסופר שה` כעס על עמ"י, נתן להם מכה לראות אם יחזרו בתשובה וכו`... אך מה התכלית בכך? ה` לא ידע שעמ"י לא ילכו בדרכיו??? יותר מכך... למה ה` ברא את העולם בכלל אם ידע שכך הכל יראה?? תודה מראש ויישר כח.

תשובה

שלום

שאלה יפה אם כי לא מדויקת ואבאר. זה ודאי שמהלך הגלות והחורבן היה ידוע בצורה כל שהיא מראש , הקב"ה כבר בישר על כך לאברהם אבינו בברית בין הבתרים והירידה לגלות מצרים והיציאה משם היתה בבחינת מעשהאבות סימן לבנים גם לעתיד.

גםמשה רבינו לא נכנס לארץ ישראל כדי שכאשר יחטאו בני ישראל יחרב הבית ולא תיחרב האומה(דבר שלא היה אפשרי כאשר משה היה נכנס שהיה גורם שבית המקדש יהיה עולמי אבל האומה היתה נפגעת)זהו מהלך של להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות (לילות זה הגלות). בשביל להבין מהלך זה יש לעיין וללמוד לעומק סוגיא זו שאין כאן המקום להרחיב בזה.

אבל זה לא אורמ שלא תיתכן תשובה לגבי גזירה מסוימת והראיה מעשה המן ואחשוראש היתה גזירת כליה על עם ישראל רצינית ביותר אבל כתוצאה מתשובה כוללת של עם ישראל נהפכה לששון ולשמחה וליום ששוה ברמת השפעתו לעם ישראל ליום הכיפור.

וכן כיום מספיק שכמה מאות יהודים מחתזקים כתוצאה מהמלחמה וכבר זה הופך את הכל, לא תמיד המכוון זה שכל העם היהודי יחזור בתשובה מהלך של יחידים בכוחו גם כן לשנות את כל התמונה מקצה לקצה. בתקווה שיהפכו ימים אלו לששון ולשמחה במהרה


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה