מדוע יש בתורה את עניין השעיר לעזאזל, לא אכזרי?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מצטער אבל לא מסתדר לי כמה דברים בהנהגת התורה, התורה שמצווה עלינו לנהוג ברחמים כלפי בהמה שנופלת תחת משאה, התורה שמדריכה אותנו לנהוג בצורה זהירה כלפי בעלי חיים שלא לגרום להם צער כלשהוא ולהפך אפילו להציל אותה כשצריך. היא אותה תורה שמדברת איתנו על דברים מזעזעים כמו שעיר לעזאזל, וברית מילה שמשום מה לא עושים אותו עם הרדמה אלא עם סבל גדול מצד העולל הקטן. ואני יודע שהאדם הוא נזר הבריאה אבל למה העיניין עם השעיר לעזאזל חייב להיעשות בצורה כל כך אכזרית??? איך זה מסתדר?

תשובה

שלום

קודם כל צריך להתבונן במשקפיים הנכונות. זאת אומרת כמו שאמרת התורה עצמה בכל דרכיה דורשת לטוב ולעדינות. כך שאם מצאנו מקרה בודד שחורג מכך זאת בגדר שאלה וטעון הסבר אך ודאי שלא מכו נסיק שהתורה דוגלת באכזריות חלילה.

יש דברים ששוה לסבול בשבילם ואחד מהם זה הברית מילה, כנראה שלהכנס לברית היהדות זאת כניסה מראש מעמדת סבל ומכאוב , כפי שאנו רואים במו עינינו במשך אלפי שנות גלות, מצוות המילה אם לא נעשתה בגיל שמונה ימים האדם הבוגר מחויב בה למרות הסבל הכרוך בה, כיון שזאת הכניסה בברית , וכניסה בברית דורשת הקרבה, וזאת אחת הסיבות השטחיות למכאוב המלווה דוקא במצווה זו. ומי שנכנס לברית גם בזמן כאב הברית תחזיק ותוביל גם בימי שלווה ועונג.

השעיר לעזאזל זוהי מנחה ששלוחה לעשו ולכוחות הרע, יש בזה סודות רבים מהקבלה ובמהותה היא אומנם מצוות שלנו אך מטרתה היא פועלת באמת באותו כיון של הרע וכביכול נועד לרצות אותו. תכלית התורה להדבק במידות הקדוש ברוך הוא מה הוא רחום אף אתה היה רחום מה הוא חנון אף אתה היה חנון. נקודות שנראה אחרת תורה וללמוד אותה צריכים.

בברכה


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה