הלכות ומנהגים

האם איסור בל תשחית שייך בכל דבר?

  • י"ז סיון התשע"ח
אא

שאלה

שלום לרבנים החשובים!

היה לי ויכוח עם מישהו, הוא טען שאיסור בל תשחית זה לגבי הכל, לגבי בגדים, חפצים, צומח, הכל. ואני טענתי שהוא לא צודק וזה רק לגבי הצומח. מי מבין שנינו צודק?

תודה רבה!!

תשובה

שלום רב,

נכון שאיסור בל תשחית מוזכר בתורה (דברים כ, יט-כ) לגבי אילנות מאכל. ונמצא שבהשחתת אילנות מאכל בוודאי יש איסור תורה. אכן גם בהשחתת חפצים ובגדים וכו' ללא כל צורך יש איסור "בל תשחית", אלא שיש מחלוקת אם האיסור הוא מן התורה או מדרבנן. ודעת רוב הפוסקים שגם בזה האיסור הוא מן התורה.

מקורות: הנה מדברי היראים (מצוה שפב) והסמ"ג (לאוין רכט) והסמ"ק (מצוה קעה) ורבנו ירוחם (משרים סוף נתיב לא) נראה שסוברים שיש איסור בל תשחית מן התורה בכל דבר. וכן מוכח מדברי התוספות בבא מציעא (דף לב עמוד ב, ד"ה מדברי) וכמו שכתבו הנודע ביהודה תניינא (חלק יורה דעה סימן י, ד"ה מכתבו) והרש"ש בבבא מציעא שם.

אמנם בדעת הרמב"ם נחלקו גדולי האחרונים - כי הנה הרמב"ם (הלכות מלכים פרק ו הלכה ח) כתב, שכל הקוצץ אילן מאכל דרך השחתה לוקה. ושם (הלכה י) כתב, שהמשבר כלים וקורע בגדים וכו' עובר בלא תשחית, ואינו לוקה אלא מכת מרדות מדבריהם. ע"כ. ובפשטות מבואר שדעתו שאיסור בל תשחית בשאר דברים מדרבנן בלבד. וכן למדו הנודע ביהודה (שם) ובשו"ת תורה לשמה (סימן ת). אולם בשו"ת חתם סופר חלק חושן משפט (סימן כז) למד שגם לדעת הרמב"ם בל תשחית בשאר דברים מדאורייתא, ומה שאין לוקין על זה מן התורה הוא משום דהוי לאו שבכללות. וכן יעויין במנחת חינוך (מצוה תקכט אות א) ובשדי חמד (מערכת ב' בפאת השדה סימן מז) שכתבו לפרש גם בדעת הרמב"ם שיש איסור בל תשחית מן התורה גם בשאר דברים, והסיבה שאין על זה מלקות מן התורה הוא משום שאין זה מפורש בקרא. וע"ע בשו"ת יביע אומר חלק ה' (חלק יורה דעה סימן יב אות א).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:בל תשחיתאילנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה