מותר לשקר בביל לשמור שבת?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כתוב שאסור לשקר ויש לומר רק את האמת א"כ איך יכול להיות שיהודים דתיים כאן במוסקבה משקרים ואומרים שהם חולים בשביל לא ללכת לאוניברסיטה בשבת?

תשובה

שלום חיה

מובא במדרש שאהרן הכהן היה אוהב שלום ורודף שלום ומשכין שלום בין בני האדם ,וזה על ידי שהיה נגש ואומר לאדם שהשני רוצה להשלים איתו ,או לאשה על בעלה שחפץ להשלים עמה, וכך היו שבים ומשלמים אחד עם השני.

ולכאורה נקשה איך היה מותר לאהרן לשקר אפילו בשביל ענין גדול כשלום? אלא על כך אומר המדרש "מותר לשקר מפני השלום", כיוון שבאמת זה אינו שקר אלא אמת ,כאשר המטרה שלשמה נאמרים הדברים בצורה הזאת היא שלום שזהו האמת העליונה גם האמירה נחשבת אמת, (מהות השקר והבעיתיות שבו זה הכחשה של המציאות והאמת של הבורא ).

וכן בענין השבת , יהודי המחלל שבת פוגם בעצמו ובעולם ועושה שקר בבריאה, וכאשר משקר למען השבת (שהיא כידוע גם נקראת שלום), הרי זה אמירת אמת . כמובן שאין להסיק מכך ליום יום כאשר לא ברור לנו עצמנו עד כמה כונתינו לשלום ולאמת ,וצריך זהירות בנושא אמירת שקר, אך בדבר ברור כל כך כמו שבת,ודאי שמותר "לשקר" ולא לחללה. דוגמא לדבר ניתן למצוא בפרשתנו בה מסופר על בני יעקב שנהגו במרמה עם יושבי שכם , ומפרש רש"י במרמה - בחוכמה כי הרי לא רימו אותם כיוון שחיללו את דינה, ולכאורה מה השייכות הם רימו אומנם לטובה אך שקר הוא שקר, אלא רש"י מלמדנו את היסוד הזה שכאשר הדבר נעשה לשם השם והוא אמת אזי גם האמירה והדרך היא אמת.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה