הלכות ומנהגים

חלמתי שנפלו לי כל השיניים

  • י"ד אייר התשע"ח
אא

שאלה

שלום הרב,
אני ממש בחרדה! חלמתי שהשיניים התחתונות שלי נפלו לפי מרב ידיעתי החלום קרה בשעה ארבע לפנות בוקר. אני גלגלתי באינטרנט והתוצאות מאוד מפחידות אותי הבנתי כי באתר שאלו פעם את השאלה הזו והיה חשוב לציין שאני נשואה ללא ילדים אשמח להיענות בהקדם אני ממש בפחדים.
תודה רבה!!

תשובה

שלום רב,
 
אם היה לך כאב שיניים או מחשבה שקשורה בהן בזמן האחרון אין לייחס לחלום כל חשיבות.
 
ואם לא הייתה לך מחשבה כזאת בזמן האחרון, אף על פי שרוב ככל הסיכויים שאין לחלום משמעות - ובפרט בגלל העובדה שאין לך עדיין ילדים - מכל מקום כדאי מאוד לומר בהקדם האפשרי 'הטבת חלום' (הנוסח מופיע בסידורים) לפני שלושה אנשים, ועדיף שהם יהיו מדורשי טובתך.

או במקום זה את יכולה לבוא לתפילת שחרית ולומר בזמן 'ברכת כהנים' את הנוסח הבא (ותשתדלי לסיים את אמירת הנוסח כשהכהנים מסיימים לומר 'שלום', כדי שעניית אמן של הציבור תחול גם על התפילה שלך) -
 
רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אֲנִי שֶׁלָּךְ וַחֲלוֹמוֹתַי שֶׁלָּךְ, חֲלוֹם חָלַמְתִּי וְאֵינִי יוֹדֵעַ מַה הוּא. יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְהׂוָה אֱלֹהַי וֵאלֹהֵי אֲבוֹתַי, שֶׁיִּהְיוּ כָּל חֲלוֹמוֹתַי עָלַי וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְטוֹבָה, בֵּין שֶׁחָלַמְתִּי עַל עַצְמִי וּבֵין שֶׁחָלַמְתִּי עַל אֲחֵרִים, וּבֵין שֶׁחָלְמוּ אֲחֵרִים עָלַי, אִם טוֹבִים הֵם חַזְּקֵם וְאַמְּצֵם, וְיִתְקַיְּמוּ בִי וּבָהֶם כַּחֲלוֹמוֹתָיו שֶׁל יוֹסֵף הַצַּדִּיק, וְאִם צְרִיכִים רְפוּאָה רְפָאֵם כְּחִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה מֵחָלְיוֹ, וּכְמִרְיָם הַנְּבִיאָה מִצָּרַעְתָּהּ, וּכְנַעֲמָן מִצָּרַעְתּוֹ, וּכְמֵי מָרָה עַל יְדֵי משֶׁה רַבֵּנוּ, וּכְמֵי יְרִחוֹ עַל יְדֵי אֱלִישָׁע. וּכְשֵׁם שֶׁהָפַכְתָּ אֶת קִלְלַת בִּלְעָם הָרָשָׁע מִקְּלָלָה לִבְרָכָה כֵּן תַּהֲפוֹךְ כָּל חֲלוֹמוֹתַי עָלַי וְעַל כָּל יִשְׂרָאֵל לְטוֹבָה וְתִשְׁמְרֵנִי וּתְחָנֵּנִי וְתִרְצֵּנִי. אמן.
 
מקורות: יעויין שלחן ערוך אורח חיים (סימן רפח סעיף ה) שחלום על שיניים נופלות יכול להיות סימן לא טוב. ומבואר במשנה ברורה (ס"ק יח) שאם היה לו כאב שיניים או שהרהר באיזה דבר שקשור בשיניים, אין לייחס לחלום חשיבות. וכתב הביאור הלכה שם בד"ה או, שמי שאין לו ילדים, שאין לו להחמיר להתענות על חלום כזה בשבת.
 
והעצה של הטבת חלום מובאת בשלחן ערוך אורח חיים (סימן רכ סעיף א). ולכאורה פשוט שאישה יכולה להיטיב חלומה לפני ג' נשים. וכן נקט בספר שיח תפילה (עמוד קצח). אולם בשו"ת אבני ישפה חלק ד' (סימן לד ענף א) הביא בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל, שאין לאישה להיטיב חלום בפני ג' נשים.
 
והעצה לומר רבונו של עולם וכו' בזמן ברכת כהנים, יעויין שלחן ערוך אורח חיים (סימן קל) שיש לומר נוסח זה כאשר חלם חלום ולא יודע מה פשרו. ונוסח זה מועיל גם כאשר חלם חלום לא טוב, יעויין קובץ אגרות החזון איש חלק ב' (אגרת קמט). וכן הוא בספר ארחות רבנו חלק ג' (עמוד ריג) בשמו.
 
בשורות טובות,
 
הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:חלוםשיניים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה