מהו חטאו של דוד המלך?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כיצד מסבירים את חטאו הגדול של דוד המלך עם בת שבע? הרי דוד המלך נחשב צדיק גדול מאוד ואיך ייתכן שעשה חטא כזה גדול שקראתי בספרים שעבור חטא כזה אנשים לא זוכים אפילו להכנס לגיהנום ואי אפשר לתרץ זאת בכך שרק נראה כי הוא עשה חטא כי כתוב שהיה הדבר רע בעיני ה`

תשובה

שלום

כאשר הקב"ה תובע מן הצדיקים אפילו על דברים קטנים ודקים ביותר, התורה נוקטת לשון חריפה מאד וזה מכיוון שלפי דרגתם נחשב הדבר לחטא, אך לגבינו כאנשים קטנים יתכן שאפילו לא נתבע על דקות שכזאת, ואצל אנשים גדולים מטרת עשיית הדבר היא לשם שמים ועל פי רוח קודשם, אך כיוון שהיה מעורב בדקות איזה מידה רעה ונטיה כל שהיא מאמת כונת המעשה על כך נתבעים.

ובמקרה של דוד אומרת הגמרא כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה, הגמרא לא אומרת רשע או כופר, אלא פשוט טועה הוא בחוסר ידיעה של פרטי המעשה, כייון שהיא היתה גרושה על תנאי(כפי שהיו עושים כל יוצאי מללחמה בחילות דוד) אך מדוד נתבע בכל אופן שלא היה צריך לקחתה.

ישנה דוגמא מענינת לנושא מחטא עכן בזמן יהושע, עכן חטא בלקיחת כמה דברים קטנים מחרם הלחמה ביריחו, וכתוצאה מזה עם ישראל ניגף בנסיון הראשון לכבוש את העיר עי ובמענה לשאלת יהושע מדוע ניגף העם השיב לו השם : "חטא ישראל והפר את בריתי ומעל וכו" , ולכאורה מלשון זאת משמע שכל עם ישראל חטא באחד העבירות החמורות שבתורה ?! אלא שאין לנו הבנה בדיקדוק הדברים ובדרגת התביעה מעם ישראל כאשר נמצא ברום המעלה ובקירבה יתירה לפני השם.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה