שורשו של הרצון

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שאלתי לכבוד הרב היא שאלת השורש של הרצון. לאדם יש רצונות אשר מופיעים בליבו,והם אשר מנחים אותו בחייו.רצונותיו גם לטוב וגם לרע מובילים אותו לנקודות שונות בחייו. אני מודע שהסביבה משפיעה על הרצון,ולכן יש להקפיד בעיניין זה,אך עדין ישנו רצון שלאחד מופיע ולשני לא,כך שמראה שהרצון בכול זאת לא נישלט. ישנה סברה לפי רבי נחמן שתפילה בקיברי צדיקים מעוררים את הרצון כדי להגיע לתיקון. אך עדיין אני לא מצליח להבין מהיכן השורש,נקודת האפס הראשונית,שמנחה אותנו. האם שורש הרצון הוא הקדוש ברוך והוא זה שמעורר לנו את הרצון אז אנחנו לא בדיוק שולטים בחיינו ואנחנו נגיע לתיקוננו בכול מיקרה. ואז יש בעיה עם השכר בעולם הבא כי הוא לא באמת שלנו. נקודה נוספת, הרצון להתגבר על היצר השלילי גם הוא רצון לא שלנו. בקיצור אבקש הסבר מעמיק ולא אתפשר על פחות. תודה מראש. מהיכן השורש של הרצון, ואיך האדם משתלב.

תשובה

שלום

הגאון הקדוש רבי חיים ויטאל זצ"ל תלמידו של האר"י הקדוש מסביר באריכות בספר שערי קדושה, כי באדם ישנן שני נפשות נפש בהמית, ונפש אלוקית, ושורש הרצון הוא מהנפש, ובלשון הקודש נקרא רצון בשם נפש, (בראשית כג ח) אם יש את נפשכם..., ומהנפש הבהמית נמשכים כל הרצונות השליליים, כי נפש הבהמית רצונה לספק רק את עצמה, ובאם יש צורך במעשים רעים בדרך להגיע למטרתה הוא לא נמנעת מלרצות כך, מאידך הנפש האלוקית רצונה רק בדברים חיוביים, והנפש הזאת משתוקקת לאלוהיה, ורצונה רק בדברים המביאים אותה למטרה הזאת, ועל הרוב ישנו מלחמה תמידית בין שני הנפשות, והנפש שיוצאת וידה על העליונה היא המנצחת במלחמה.

רצונות הנפש הבהמית, מושפעות הרבה מאוד, מכל המחזות שראתה בימי חייה, [או ממה שראתה מגלגול קודם], וככל שתראה מחזות שליליים יותר תתגברנה רצונותיה השליליים והיא תיעשה ליותר מושחתת, כמו כן הנפש האלוקית מושפעת מאוד מכל מה שהיא רואה, וככל שתראה ותשמע דברים חיוביים השייכים אליה היא תתגבר יותר ויותר, ותהיה חזקה יותר במלחמתה לעומת הנפש הבהמית, ולכן מזהירה התורה הרבה שיעשה האדם דברים ויראה מראות אשר יגבירו את כוח הנפש האלוקית על פני הנפש הבהמית, וכן עליו להימנע מלראות ולעשות דברים המגבירים כוחה של הנפש הבהמית, בכדי להחליש את כוחה, במלחמה הנצחית הזאת.

יתכן שאדם יגביר כל כך את כוח הנפש האלוקית עד שהיא תשתוקק ליוצרה במידה רבה מאוד עד שתתבטל לגמרי כוח הנפש הבהמית, וכמו שאמר דוד המלך עליו השלום שהוא זכה במשך ימי חייו להרוג את הנפש הבהמית ולבטל כוחה לגמרי, ולכך זכו הרבה צדיקים במשך הדורות, שלקראת המשך ימי חייהם הם כבר לא היו עסוקים במלחמה הזאת כי כבר הכריעו אותה בראשית ימיהם.

על אף האמור, ביארו גדולי החסידות, כי הקב"ה מזמין במידה מסויימת לנגד עיני האדם ומחשבותיו, מראות אלו ואלו, שבכך מוכרזת המלחמה שבין הנפשות, והאדם שהקב"ה מנסה אותו יותר לפי דרגת הנשמה שלו, מזמינים נגד עיניו יותר מראות לצד הנפש הבהמית, ואם אז יזכה להגביר את הנפש האלוקית, הרי ששכרו לעולם הבא יהיה כפול ומכופל, וכמובן שהקב"ה אינו מזמין נסיון שלא יוכל האדם לעמוד בה, כפי מה שבורא הנפשות מכיר בכוחו של כל אדם ואדם.

ואף על פי שבעין מעמיק חוזר כל ההתגברות לצד הטוב גם כן להקב"ה המסייע לאדם, מכל מקום מחסד ה` שישלם לאדם כאילו האדם הוא זה שפעל לבדו במלחמה העולמית הזאת, וככתוב (תהילים סב יג) ולך ה` חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו, אף שמעשיו לא היו אלא תוצאה מהכוונת הרצון האלוקי, אולם אף האמור ברור כי יש נקודת בחירה שהוא עומדת כשלעצמה גם מלבד הרצון העליון, וביכולת האדם לבחור בחירה חופשית מה לעשות ומה לא לעשות.

בהצלחה – מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה