הלכות ומנהגים

האם היהדות מתייחסת לגויים באופן לא שוויוני?

  • ד' אדר התשע"ח
אא

שאלה

יש לי עבודה במחשבת ישראל, בעבודה מבקשים דעה של רב על השאלה האם היהדות היא גזענית, כי ריהל אומר שגוי שמתגייר ״ לא ישווה לנו״.
מה לדעתך? היהדות גזענית או לא? ונמק...

תשובה

בס"ד

שלום וברכה,

התורה מלמדת אותנו שהקב"ה בוחר בנביאיו לפי מעשיהם ולא לפי ייחוסם. אברהם אבינו נבחר בדורו בזכות מעשיו הצדיקים, יעקב נבחר למרות שלא היה הבכור, וכך גם שאול, ודוד. 

רות המואביה היא דוגמה ומופת לצדקת גדולה מאוד, שהיתה גויה שהתגיירה, וזכתה שצאצאה יהיה משיח כל ישראל: דוד המלך! ומגילה שלמה בתנ"ך נכתבה אודותיה: מגילת רות.

גויים רבים הצטרפו לעם ישראל לאורך הדורות, והיו מגדולי תנאים ואמוראים שהיו מבני גרים.

גזענות מבוססת על גזע. עצם העובדה שכל גוי בעולם יכול להצטרף לעם הנצח, ולהיות ליהודי לכל דבר ועניין, וגם ילדיו יהיו יהודים גמורים, היא הוכחה לכך שאין גזענות ביהדות.

מה שכתב הריה"ל הוצא מהקשרו:

" ומי שנספח אלינו מן העמים במיוחד יבואהו מן הטוב אשר יוטב לנו, ולא ישתווה עמנו. ואילו היה חיוב התורה מחמת שבראנו, כי אז היו שווים בה [=בתורה] הלבן והשחור כי כולם ברואיו יתעלה, אלא שהתורה מחמת הוצאתו אותנו ממצרים" (מ"א, כז-כח, עמוד יא).

הריה"ל מתייחס לעניין העמוק של תפקיד הישראל, כשם שיש תפקיד מיוחד לכהן וללוי הנותן להם קדושה מיוחדת (ולא תאמר שהישראל מקופח כי אינו כהן ולוי), וזאת בשל התפקיד שהוטל עליהם. גוי שכעת מצטרף לעם ישראל עדיין אינו מצוי בתפקיד הישראל המיוחס אחר יציאת מצרים של אבותינו, שהרי הוריו היו גויים שלא יצאו ממצרים, לכן הגר הוא כיתום ובריה חדשה שבא לעולם יש מאין, למרות שהוא מצטרף לעם היהודי ונהיה ליהודי - קיים חוסר חיבור טבעי להיסטוריה שלא גדל עליה, אולם בניו ובנותיו של הגר יהיו מיוחסים לגמרי אחר עם ישראל, הם יתחנכו מקטנות על חגי ישראל ויהיה להם חיבור מלא לעם ישראל, על כן יהיו זהים לישראל גם בחיבור ההיסטורי ליציאת מצרים (מי שחושב אחרת - ייאלץ ח"ו להטיל דופי בדוד המלך שהיה צאצא של רות המואביה, ובעוד הרבה אמוראים שהיו בני גרים).

בברכה,

דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גזענותיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה