שאל את הרב - כללי

למי קוראים גוג ומגוג?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

מי הוא  גוג ומגוג?

תשובה

והיה ביום ההוא ביום בוא גוג על אדמת ישראל נאם ה` אלהים תעלה חמתי באפי... ביום ההוא יהיה רעש גדול על אדמת ישראל ורעשו מפני דגי הים ועוף השמים וחית השדה וכל הרמש הרומש על האדמה וכל האדם אשר על פני האדמה, ונהרסו ההרים ונפלו המדרגות וכל חומה לארץ תיפול".

(יחזקאל ל"ח, י"ח - כ`, הנבואות על מלחמת גוג ומגוג נתפרשו בספרי הנביאים במקומות רבים, ואלה עיקרם: יחזקאל, פרקים ל"ח, ל"ט. זכריה, פרקים י"ב, י"ג, י"ד, ירמיה, פרק ל`, דניאל, פרקים י"א, י"ב. יואל, פרק ד`) יש אומרים, כי מלחמת גוג ומגוג תהיה עוד לפני ביאת המשיח . ויש אומרים, כי קודם יבוא המשיח ורק לאחר מכן תהיה מלחמת גוג ומגוג. ויש מחלקים, כי אמנם המלחמה תחל עוד לפני בוא המשיח אך לא תסתיים אלא לאחר ביאתו .

( ועיין במלבים (יחזקאל ל"ט ח`) שכתב, כי את המועד המדויק של מלחמת גוג ומגוג לא הודיע ה` לשום נביא וחוזה, והרי הוא סתום וחתום) "גוג ארץ המגוג נשיא ראש משך ותובל" גוג: הוא המלך אשר יקבץ את העמים והממלכות לעלות למלחמה על ישראל . יש שכתבו, כי גוג הוא ארמילוס רשיעא אשר על ידו יהרג משיח בן יוסף .

( וכזאת מוכח ממאי דכתיב בישעיה (י"א, ד`) גבי משיח בן דוד: "וברוח שפתיו ימית רשע" וביאר התרגום: "במימר פומיה ובממליל ספותיה יהי ממית ארמילוס רשיעא) מגוג: היא האומה אשר גוג מולך עליה. בבבלי מבואר כי מגוג זו קנדיא. ולפי גירסת רבינו חננאל , מגוג זו גינתא. ולגירסת מסורת הש"ס , זו גומתא. בירושלמי מבואר כי מגוג זו גיתייא. ובערוך כתב, מגוג זו גותיא, והיא מדינה צפונית. ולדעת היוסיפון , עם הסקיטים בהרי קווקאז הם מגוג.

למעשה, כתבו המפרשים : "כי שם גוג ושם מגוג כבר ישכח בימים ההם עד שלא ידעו כלל מי היא האומה שנקראת בפי הנביא מגוג ושם מלכה גוג, רק אז כשיבוא על הארץ ויתקיימו דברי הנביא, אז ידעו שזה הוא המלך גוג שניבא עליו". משך: בירושלמי 20 מבואר כי משך זו מיסייא, ופירש הפני משה כי מיסייא זו מוסקאווי. תובל: לדעת הבבלי תובל זו בית אונייקי. ולדעת הירושלמי זו ויתנייה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:גוג ומגוגמלחמה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה