האם למי שגדל בסביבה רעה יש בחירה להיות טוב

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום רב, כיצד ניתן להוכיח שיש בחירה חופשית, ושהאדם אינו מתנהג ופועל ע"פ הגנים שרכש מהוריו (ומכאן תכונותיו המולדות), וע"פ איך שהסביבה בה הוא חי עיצבה אותו והשפיעה עליו? לדוגמא: מי שגדל בין גנבים יהיה ככל הנראה גנב, כי זה מה שהוא יודע, איש לא לימדו אחרת. אין לו אפילו הזדמנות לבחירה חופשית. מי שנולד בברזיל למשל למשפחה קתולית, אין לו אפילו צ`אנס להתקרב ליהדות! ועוד סוגיה: אדם רע אינו בוחר במודע להיות רע. הרי הוא מאמין שמה שהוא עושה טוב. ואם לימדו אותו שלגנוב זה טוב, ואיש לא למדו אחרת, גם לא מגיע לו עונש, כי זה מה שהוא מכיר ומסוגל אליו. כמובן שהנושא רחב וישנן אין סוף דוגמאות. יש מקרים בהם אנשים חזרו למוטב אף על פי שחיו בין סוררים, אך זה לא מוכיח עדיין שיש בחירה חופשית. הרי מי שהוא הראה להם דרך אחרת, ולכן הם השכילו לפנות לדרך הישר. אולם כמה כאלה יהיו? 10%? וכיצד ניתן להאשים את האחרים (שבאוילותם שניתנה להם בלידתם מהוריהם) שלא השכילו לפנות לדרך הישר?

תשובה

שלום

האדם בוחר במשך כל חייו אלפי בחירות , שבכל אופן הוא חש שעמדו לפניו שני האפשרויות ובחר באחת משתיים, ודאי שהטבעים ומקום הלידה משפיעים על הכוחות שלו , על הטבעים, והשאיפות, אך הם אינם מכריחים. זה כמובן בנוגע לנקודת הבחירה שלו שנמאצת ברמה מסוימת למשל אדם שנולד לגנבים הבחירה שלו כרגע היא לא לרצוח ולא לגנוב מאנשים חולים מסכנים ועניים, ברגע שעומד בזה נקודת הבחירה שלו מתרוממת ועומדת על עצם מעשה הגניבה, וכך הלאה. ישנם צמתים בחיים ששם מופיע נקודת בחירה קריטית שמכריע בצורה יותר משמעותית.

הקב"ה מעיד בתורה שישנה בחירה כמאמר הכתוב " ובחרת בחיים" ברגע שהידיעה והאמונה שהתורה היא אלוקית מימלא ברור שגם נקודה זו שכתובה בה אמיתית. באתר " על טבעי" יש סרט בנושא הבחירה החופשית של ד"ר צבי ענבל -מומלץ לצפיה.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה