לשון הרע - מורכב מאד

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום קראתי מאמרים שלכם על לשון הרע וראיתי סירטונים שמדברים על זה. אני מסכימה עם הכל אבל יש לי דילמות, הרי אנו יצורים אנושיים חברתיים שמדברים אחד עם השני ולא רק תורה. האם כל דיבור על אדם אחר הוא לשון הרע אשמח אם תענו לי ויש לי מספר דוגמאות: 1. פגישה בין חברים מדברים על חברים נוספים שאינם בנמצא - לא דברים רעים אפילו חיוביים או מספרים על חוויות שהיו לנו עם אנשים אחרים, מורים, מרצים, מספרים על דילמות שיש לנו עם אנשים מסויימים ורוצים דעה מאחרים כיצד לנהוג או לפעול - האם יש פגם? 2. שיחה עם הורה, ילד או אח על אחד מבני המשפחה ששימח, העליב, פגע, עיצבן, לספר לבעלי בסוף היום על מעללי ילדיי במשך היום על הדברים הטובים שעשו ועל מעשים פחות טובים, לבקש מהילדים שהם חוזרים מבית הספר לספר איך היה ואם הם מספרים על ילד אחר או המורה דברים שאמרו להם עשו להם או נעלבו מהם האם גם זה לשון הרע. אני מאד רוצה לשמור על עצמי מלדבר לשון הרע ישנם הדברים הברורים ריכול לרעה, העברת ביקורת לא עניינית ופוגעת אבל יש גם המון תחום אפור איפה אם כן הגבול ואם אפשר למצוא מאמר או סרט שמפרט יותר ברור מה מותר ומה אסור אשמח מאד אם תענו לי תודה ויום טוב

תשובה

שלום

השאלות ששאלת הם שאלות הלכתיות. בגדר מה נחשב לשון הרע ומה לא. מתי זה נחשב לתועלת שמותר ומתי לא. יש ספר שנקרא " חפץ חיים" על הלכות לשון הרע. מחבר הספר היה ר ישראל הכהן מראדין בעל "המשנה ברורה" שכל בית ישראל נשען על פסקי ההלכה שלו.

(ישנם גם קיצורים שלו וספרים שמסבירים את הכללים בצורה קלה יותר). ניתן לאשיג אותו בחנויות וללמוד אותו. היה רב צדיק גדול בשם רבי יהודה סגל זצ"ל שאתחייב שמשפחה שילמדו בה שני הלכות מהספר חפץ חיים ביום , תראה ישועות גדולות. ורבים מעידים שאכן כך היה במשפחתם.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה