האם לעשות שירות לאומי?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

לכבוד הרב שלום וברכה! אני באה ממסגרת דתית לאומית ואני נמצאת עכשיו בתהליך התחזקות בדת. השנה אני מסיימת את לימודיי ומתלבטת האם לעשות שירות לאומי או לא. אני יודעת שמעיקר הדין אסור לעשות שירות לאומי, אבל כשהתייעצתי עם חברתי היא הראתה לי מכתב של הרב מורדכי אליהו שליט"א שבו הוא נשאל האם מותר לעשות שירות לאומי והאם יש תנאים לכך. בתשובתו לשאלה הוא כתב שע"פ ההלכה אסור לעשות שירות לאומי, אבל אם זה הכרחי אז מותר לעשות שירות לאומי בתנאי שהבת תלון כל יום בביתה. לאחר שקראתי את מכתבו, לא הסתפקתי בתשובה שכתב, משום שלא הרגשתי שזה עונה על שאלתי. חשבתי מספר פעמים על כך והרגשתי צורך לעשות שאלת רב. מצד אחד חשבתי שאם אני אעשה שירות לאומי, אני אוכל לעשות הוראת קבע לארגון חסד מסוים או להשתמש בכסף זה לזיכוי הרבים. כלומר, הכסף שאני אקבל כל חודש מהשירות לאומי אני אשתמש בו לצורך מצווה, אך מצד שני כשחשבתי על זה ,הרי זה בעצם נוגד את ההלכה. ברצוני לשאול האם מותר לעשות שירות לאומי לצורך מצווה או שבכל זאת אסור?

תשובה

שלום

ראשית כל הכבוד על רגשות הקודש והרצון לסייע בחסד וכדומה. ענין הכסף לחוד והשרות לחוד ,ואין נתינת הכסף מהווה או יכולה להתיר ולו במקצת את ההליכה לשרות .

וכפי שפסק הרב אליהו ולפניו גדולי הדור הקודמים. שיש מהם שפסקו על הליכה לשרות לאומי " יהרג ועל יעבור" כפשוטו. לכן נתינת הכסף לא תתיר בשום צד את השירות , ולא רק בנושא זה אלא תמיד זה הכלל דבר האסור הוא אסור תמיד אפילו אם שייך שאחת מהתוצאות שלו ישמשו לטובה.

וזה משתי סיבות:

1. איננו יודעים לעולם איפה זה יעצר היום יתיר לעצמו כך ולמחרת ימשיך ויתיר לעצמו ללא הצדקה.

2.איננו בעלים על התורה או על העולם מאיתנו נדרש לדאוג לדרכינו ולעצמנו, הקב"ה שברא את העולם יזון ויחון את הרעבים בלי שאנו נעזור לו בצורה של אי קיום מצותו... ישנם מסגרות שניתן למצוא דוגמאת "מגן" ומכללות רבות ונוספות על טהרת הקודש.

הצלחה רבה בכל דרכיך.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה