טוב ורע

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אנו בני האדם נבראנו בצלמו של אלוקים כפי שכתוב בתנ"ך, ובין יתר התכונות שירשנו ממנו שיחודיות רק לנו ולו, ירשנו תכונה של עשיית מעשים טובים-הפן הטוב שלנו, ועשיית רע-הצד הרע שלנו. לפי כך, כמו לכל דבר שנברא בעולם שלנו שמתבסס על הדבר והיפוכו(יין ויאנג(בפילוסופיית המזרח הרחוק), שחור ולבן, יום ולייל, קשה ורך, קיץ וחורף, מים ואש, ארץ ושמים וכו` וכד` וכיוצא בזה) גם מושג האלוהות הרי שהוא מתבסס על אותו עיקרון. האלוהות יש לה שני צדדים, מצבים-טוב ורע, ושני הצדדים הללו נמצעים באיזון והרמוניה במצבם הטבעי(כמו הסמל המפורסם מתרבות המזרח הרחוק של היין והיאנג) וכאשר אנו בני האדם, היצורים היחידים שיכולים לפעול בשני המישורים הללו, חוטאים ופועלים לצד הרע, הרי שאנו מפרים את ההרמוניה האלוהית הזאת, וע"י מעשינו הגשמיים פה על הארץ אנו למעשה משפיעים על כל הסדר המוסרי והשמימי שמחזיק את עולמנו, ולכן ביכלותנו, בני האדם, להשפיע על גורלנו ע"י מעשינו, וע"י הרוע אנו שוברים את ההרמוניה וע"י כך מביאים עלינו את צרותינו. מצד שני אם נפעל לכיוון הטוב אז כך כל העולם יהיה יותר טוב, אך משתמע מדברי הקודמים שאם נפעל יותר מדי לכיוון הטוב אנו שוב נהרוס את ההרמוניה והאיזון הטבעי שבין שני הקטבים. אך מצב של טוב מוחלט אינו אפשרי ועולם שבו שורר רק טוב הוא מצב אוטופי שאין באפשרותינו להשיגו אך ניתן לשאוף אליו. ויש להזכיר שהרבה יותר קל להגיע למצב של רוע מאשר מצב של טוב כפי שהרבה יותר קל להרוס מאשר לבנות. אזי מה, אם כן המצב ה"מושלם" של איזון "מוחלט"(למרות ששום דבר לא יכול להיות מוחלט-אפסולוטי) בין שני הקטבים של רע וטוב(בעולמנו אנו)? האם זהו מצב של רוע וטוב שממשיכים להתקיים זה לצד זה? האם זהו מצב של טוב ומוסר בכל זאת ששוררים למרות שהטוב לא שוקל יותר מהרוע(אם לדמות זאת למאזניים)? אם כך אי אפשר שיהיה יותר טוב מאשר רוע מבחינת איזון ואותו עולם אוטופי של רק טוב ששורר בעולם הוא-הוא המצב של האיזון בין טוב לרע כאשר הרוע לא בא לידי ביטוי!(?) ואיפה אנו נמצאים כיום, אם כך, בסכלה הכלל עולמית של טוב ורע, ומהו האיזון היום? אני לא יודע אם להגיד שאלוקים עושה טוב ועושה "רע" בהתאם למעשינו, וכמו כן איני יכול להגיד אם השטן אשר מושל ברוע ומציגו הוא ישות נפרדת מאלוקים, או שמה הוא הצד הרע של אלוקים עמצו כפי שהשכינה היא הצד הנשי(בוא נגיד כך) של אלוקים, ושוב ע"פ אותו עיקרון של ניגוד בין שני קטבים שבאים לידי ביטוי בכל דבר אשר נברא בעולמנו. הייתי שמח מאוד אם הייתם נותנים את דעתכם בכל התסבוכת הפילוסופית הזאת ועונים על כמה שאלות שהעלתי פה. תודה וחג שמח לכולכם!

תשובה

זהו בדיוק עומק הנסיון באמונת השם,להמשיך ולדבוק באמונה שהקב"ה כל מגמתו היא רק להיטיב,וחלילה אין בו שום צד להרע ,אלא רק כדרך להוביל למטרה להיטיב ,הטוב נקרא כוח ראשון,והרע שזה הדין כוח שני ,

כיון שמטרתו רק להוביל לגילוי הכוח הראשון של ההטבה,אין שום כוח בעולם בעל בחירה מלבד האדם,השטן הוא נברא כמו במו כל הברואים משוללי זכות הבחירה שיעודו להעמיד את האדם בנסיון הרע ,להעתיד לבוא הוא יתבטל ואיתו כל מציאות הרע ,וישרור בעולם אך טוב.


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה