הלכות ומנהגים

כיצד מתיישבת העובדה שעל הכפורת היו צלמים עם האיסור של ´לא תעשה לך פסל´?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שבוע טוב. אני צופה מדי פעם בתכניות של עמותת ´הדברות´ ומאד נהנה. בהרצאתו של הרב אבנר קואס בנושא הזוגיות הוא התייחס לכך שבכפורת, המכסה של ארון הברית,הופיעו צלמים של זכר ונקבה (שמות כ´ה, יז-כב).על פי חז´ל (מובא גם ברש´י) היו להם פנים כפני תינוק. עניין זה לא מסתדר עם עשרת הדברות שם חל איסור מפורש: לֹא תַעֲשֶׂה לְךָ פֶסֶל וְכָל תְּמוּנָה אֲשֶׁר בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וַאֲשֶׁר בָּאָרֶץ מִתָּחַת וַאֲשֶׁר בַּמַּיִם מִתַּחַת לָאָרֶץ. כיצד יתכן שעל החפץ הקדוש ביותר, ארון הברית, הופיעו צלמים? אני מקווה שלא תענו לי כי מותר ליצור פסל והאיסור הוא רק לגבי עבודת הדמות. ידוע כי אנשים דתיים מאד (חרדים) אינם מחזיקים בביתם פסלים בשל האיסור ליצור פסל ותמונה. אשמח אם תסבירו לי כיצד מתיישב עניין הכפורת עם האיסור מעשרת הדברות. תודה לכם, בועז

תשובה

שלום וברכה

הנביאים יחזקאל וישעיהו כשראו את מראה המרכבה, ראו בדמיון הנבואה כרובים אופנים וחיות קודש המשמים כמרכבה לכסא הכבוד. אין לנו השגה וקצה הבנה במראות נבואה, וברור שאין למעלה שום דמות גשמית, והנביאים התבטאו בלשון שתוכל האוזן לשמוע, ולכן הביאו את המראות העליונים בלשונות שיוכלו יצורי חומר המבינים רק בשלשה או ארבעה המימדים המוכרים לנו, לדעת בגדלות הבורא באפס מעט.

בעולמות העליונים ששם משמשים מימדים אחרים לגמרי מאלו המוכרים לנו כאן, האופנים וחיות הקודש והכרובים הינם דברים אחרים לגמרי. וראה לדוגמא סרטון משעשע על מפגש בין יצורי עולמות בעלי שני מימדים בלבד עם יצור חיצוני בעל שלשה מימדים , ובערך בסיטואציה כזאת עמדו הנביאים כשהוצרכו להסביר מושגים בעלי מימדים אחרים לגמרי לאוזני אנשים כמונו המבינים רק בשלשה המימדים הידועים.

מכיון שהציור הגשמי לאותם יצורים רוחניים עליונים נושאי המרכבה הינו דמות של כרובים, ציוה הקב"ה לפני שהשרה שכינתו בתחתונים באמצעות אוהל מועד וארון הברית שנעשו במדבר אחרי מתן תורה, כמו שאמר (שמות פרק כה פסוק ח) "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", ביקש הקב"ה להביא את הדברים לליבם של ישראל בכך שהם יעשו כביכול להקב"ה מרכבה תחתונה בדמותה של המרכבה העליונה, ועליה ישרה הקב"ה את שכינתו, והכל בכדי להכניס ולקבוע את הדברים בליבם של ישראל, עקב כך ציוה לעשות שני כרובים משני צידי ארון הברית שעליו עתיד הקב"ה להשרות שכינתו ככתוב בתורה (שם פסוק כב): "וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרוֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל".

האיסור על עשיית פסלים כל שהם חל רק במקומות שלא נצטוינו לעשות את הדמויות הללו מהטעם הנ"ל. וכך כתב אחד מהראשונים בספרו חזקוני [שמות פרק כה פסוק יח]:

אע"פ שאמר לא תעשה לך פסל וכל תמונה, כאן התיר צורת הכרובים, שהרי לא נעשו להשתחוות, אלא לישיבתו דוגמא כרובים דכסא הכבוד, ודברים הרבה כאלו מצינו בתורה כמו שכתוב כל העושה בו מלאכה יומת והתיר לעשות בה תמיד, מוסף, מילה. וכך באיסור ערות אשת אח התיר וציוה על מצוות היבום, ובאיסור לא תלבש שעטנז התיר וציווה על מצוות ציצית שבמקורו היה שעטנז.

והאמת, כי בספר דברים (פרק ד פסוק כג) כשהזהיר על עשיית הפסלים רימז על העניין הזה באומרו:

"הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן תִּשְׁכְּחוּ אֶת בְּרִית ה´ אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר כָּרַת עִמָּכֶם וַעֲשִׂיתֶם לָכֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כֹּל אֲשֶׁר צִוְּךָ ה´ אֱלֹהֶיךָ".

ועל פניו הפסוק צריך ביאור, שהרי לא מצינו בשום מקום שציווה השם יתברך לעשות תמונה, אלא שכאמור הפסוק אכן בא להזהיר שלא יעשו התמונות אשר צוך ה´ לעשות במקום אחר, והם הכרובים, והמנורות, ושאר כלי המקדש. וכבר אמרו במסכת עבודה זרה (מ"ג ע"א) שאסור לעשות בניין בדמות ההיכל ומנורה כמנורה וכן שאר הדברים, וכתב הגאון רבי משה איסרליש בספרו תורת העולה:

"והוא לדעתי מטעם כי הכלים במקדש הם בדמות הצורות אשר ברקיע. וכמו שבאו האזהרות שלא לעשות תמונת הדברים אשר ברקיע, וכמו שדרשו ז"ל (שם) לא תעשון אתי (שמות כ´ כ"ג) לא תעשון דמות שמשי אשר במרום, כן בא הציווי במקרא זה שלא לעשות הדברים המשמשים בהן במקדש. וזהו אמרו תמונת כל אשר צוך יי´ אלהיך".

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה