שאל את הרב - כללי

אמינות ספר הזוהר

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

  1. שלום,

 

רציתי לדעת, האם כל הדברים הכתובים בספר הזהר נכונים?

 

1. לפי מיטב ידיעתי ספר הזוהר נכתב ע"י שמעון בר יוחאי, אם כן מדוע הספר לא מצוין בשום ספר עד המאה ה-13? (לדוג´ בספרי הרמב"ם)

2. וטפ ספר הזהר אכן אמיתי, מדוע משתמשים בשמות גנאי כמו "כופר" לכל מי שלא מאמין בו? הרי אנחנו מחויבים להאמין בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה. לפי דעתי ספר הזוהר לא נכלל בקטגוריה של תורה שבע"פ.

3. ואם הספר באמת נכתב בידי רבי שמעון בר יוחאי, מה זה אומר? למה אני מחויבת להאמין בו? מי מבטיח לי שאלו דברים נכונים?

4. הצדיק הכי גדול הוא משה רבנו, והוא לא ציין שום דבר מספר הזוהר, והרי לא ייתכן שרבי שמעון ידע משהו שמשה לא ידע, עכשיו נניח שהזוהר נכלל בתורה שבע"פ, למה את המשנה והגמרא העבירו לספרים לפני 2000 שנה וספר הזוהר התפרסם רק לפני 700 שנה?

5. ואם זה נחשב לתורה סודית שהועברה רק בין חכמים, למה היא לא נשארה ככה? מי החליט שהיא צריכה להתגלות?

תשובה

לכבוד השואלת,

ספר הזוהר הוא אמת וכל הדברים שכתובים שם נכונים.

1. ידוע שהזוהר נכתב בזמן התנא רבי שמעון בר יוחאי ומיד נגנז משום שהכונה בו היה לסייע לדורות האחרונים (וכפי שנזכר בספר עצמו). הספר היה בגניזה לבערך אלף שנה עד שנתגלה קרוב לזמן הרמב"ן. לכן לא נזכר הספר בדברי הרמב"ם, כי הרמב"ם חי לפני זמן התגלות הזוהר.

2. ההגדרה של תורה שבעל פה היינו כל מה שהיה נמסר מרב לתלמידו מזמן משה רבנו ע"ה - שקבל את כל התורה כולה (כולל את ההגדרות למצוות אשר הגדרות האלו נתפרשו לו ולא נכתבו בתורה שבכתב ונקראים "הלכה למשה מסיני") מסיני - בכל ד´ חלקי התורה שהם פשט , רמז, דרוש, סוד. א"כ הזוהר הקדוש שכלול בו דרשות התנאים על פי היסודות שנמסרו לנו מדור דור בקבלה בחלק הסוד של תורה, בהחלט נחשב לחלק של תורה שבעל פה.

3. התשובה כנזכר לעיל, שיש להאמין בדברי הזוהר כמו בכל שאר חלקי התורה שבעל פה שנמסרו לנו באמונה מדור דור.

4. זו שאלה טובה, האיך יתכן שרבי שמעון בר יוחאי פירש דברים שלא הזכירם משה רבנו.

התירוץ לשאלה זו נמצא בגמרא מנחות (כט:), שמוכח משם שיש דברים שלא נתפרשו על ידי משה רבנו אבל נתפרשו בדורות מאוחרים יותר, עד שלפי מה שמסופר שם בגמרא משה רבנו אפילו לא הבין את הדברים שנאמרו בדור מאוחר יותר. וההסבר לדבר זה על פי ספרי השקפה הוא, שככל שהדורות התאחרו וירד מדריגת השגתם מהשגת הדורות הקודמים, היו טעונים ליותר הסברים. הסברים אלו הם בעצם הסבר יותר מפורט של הדברים הראשונים שנאמרו בפשטות ובכללות, אמנם מטבע הדברים שבהאריך ההסבר וכשמציעים רעיון עמוק לדור שונה, צריכים להשתמש במילות שונות ובדוגמאות שונות. ולכן משה רבנו לא היה מבין את ההסברים של רבי עקיבא שחי 1400 שנה אחריו בזמן התנאים; ומ"מ כל ההסברים של רבי עקיבא לא באו אלא לפרש את מה שכבר נאמר למשה רבנו במקור - מסיני, וכמו שאמרו שם בגמרא. אם כן, גם בחלק הסוד הענין כך, שבא רבי שמעון בר יוחאי [שהיה תלמידו של רבי עקיבא] להסביר את אותם יסודות בחלק הסוד של תורה שכבר נמסרו למשה רבנו בסיני.

התשובה לשאלה הרי הזוהר נתפרסם לפני 700 שנה הוא כנזכר לעיל, שהזוהר נכתב בזמן המשנה והיה בגניזה עד לפני כ700 שנה.  

5. הטעם שהזוהר נרשם הוא כמו הטעם שנתן הרמב"ם לכתיבת המשניות (שג"כ היו עד אז בעל פה) בזמן רבי יהודה הנשיא. "לפי שראה (רבי יהודה הנשיא) שהתלמידים מתמעטים והולכין, והצרות מתחדשות ובאות, ומלכות רומי פושטת בעולם ומתגברת, וישראל מתגלגלין והולכין לקצוות , חיבר חיבור להיות ביד כולם כדי שילמדוהו במהרה ולא ישכח" (הקדמת הרמב"ם לסדר זרעים בהג"ה).כלומר סיבת כתיבתו היה לצורך קיומו, כי אם היו כל המשניות נשארים בעל פה, אז כשנתפזרו ישראל לכל קצוות תבל אחרי חורבן הבית, היו משתכחין. ואותה הסיבה שייכת ג"כ לענין כתיבת היסודות שלחלק הסוד שבתורה שנכתבו בספר הזוהר, שנרשמו כדי שלא תש/כח עקרי הדברים (ואע"פ שהפירוש לדברים עדיין היה נמסר מרב לתלמיד בעל פה).

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:זוהר הקדושפנימיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה